کاهش قیمت پایه پتروشیمی‌ها

 شاخص برنت در روز هشتم ماه سپتامبر در سراشیبی قیمت قرار گرفت که این روند نزولی از ۱۲ماه اوت آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در حالی که اوپک‌پلاس برای کاهش نگرانی‌های بازار در مورد عرضه و تقاضای جهانی تلاش می‌‌‌کرد، قیمت‌های آتی نفت خام برنت با ۲.۲‌درصد کاهش به ۷۱.۰۶دلار به ازای هر بشکه رسید که پایین‌‌‌ترین قیمت از دسامبر ۲۰۲۱ تاکنون بوده است. اوپک‌پلاس افزایش تولید ۱۸۰‌هزار بشکه‌‌‌ای برنامه‌‌‌ریزی‌شده خود را که تا پایان سال آینده حدود ۲.۲میلیون بشکه در روز به بازار اضافه می‌‌‌کرد تا ماه دسامبر به تعویق انداخت. در همین حال، داده‌‌‌های اقتصادی منتشرشده اخیر از جانب چین و ایالات‌متحده نشان‌دهنده ضعف در بخش‌‌‌های تولیدی این دو کشور است که نگرانی از کاهش تقاضا را افزایش داده است. کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا (افت ۶.۹میلیون بشکه‌‌‌ای)، بسیار بیشتر از میزان پیش‌بینی‌شده ۱.۱میلیون بشکه‌‌‌ای بود که نگرانی‌ها را تا حدودی تسکین بخشید. قیمت برنت هفته گذشته بیش از ۹‌درصد کاهش یافت. همزمان با کاهش بهای برنت، قیمت پایه محصولات پتروشیمی نیز کاهشی شد و از این‌رو بازار داخلی محصولات پلیمری و شیمیایی نیز تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی در روز ۱۸شهریورماه کاهشی اعلام شد و شاهد افت قیمت ۷۰‌درصد محصولات شیمیایی و ۵۰‌درصد محصولات پلیمری در سومین هفته شهریورماه هستیم. این در حالی است که نرخ دلار حواله‌‌‌ای در بازار مبادله افزایش ۰.۶۸درصدی را به ثبت رسانده است.

7 copy

افت قیمت پایه 70‌درصد شیمیایی‌‌‌ها

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه 18شهریورماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفته‌‌‌اند. نرخ دلار مبادله‌‌‌ای برای چهاردهمین هفته متوالی حدود 308تومان افزایش داشت. به عبارت بهتر دلار مبادله‌‌‌ای از 45‌هزار و 359تومان در روز 10شهریورماه به 45‌هزار و 667تومان در روز 18شهریورماه رسید و با 0.68‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو موجب افزایش 50‌درصد از قیمت پایه محصولات پتروشیمی شد. این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌های جهانی در کانال نزولی قرار دارند و از طرفی قیمت نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای به مسیر رشد تدریجی خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است. قیمت‌ پایه 50‌درصد از محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافت که تغییر قیمت این کالاها به میزان رشد دلار بود و نشان می‌دهد که قیمت‌ جهانی این محصولات بدون تغییر باقی مانده‌‌‌ یا در کانال کاهشی قرار دارد. بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز 18شهریورماه نشان می‌دهد که 50‌درصد محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین پلی‌‌‌‌‌‌اتیلن سبک فیلم (020) (0075) با 4.2‌درصد رشد معادل یک‌هزار و 912تومان به قیمت 47‌هزار و 176تومان رسید. پلی‌‌‌اتیلن سنگین بادی طی هفته جاری با 2.9‌درصد رشد قیمت پایه در رده دوم این گروه قرار گرفت. در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، سنگین اکستروژن (PE100 (ex3 Amir با 4.3‌درصد افت، آخرین کالای کاهشی در این گروه بود که نسبت به هفته گذشته یک‌هزار و 782تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده و برای دومین هفته متوالی قعر جدول را به خود اختصاص داده است. قیمت جهانی این محصول پلیمری نسبت به هفته گذشته 48دلار به ازای هر تن کاهش قیمت را گزارش می‌کند. به طور کلی 50‌درصد گروه محصولات پلیمری با افزایش قیمت همراه بودند و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای اتفاق افتاده است و سنگین اکستروژن CRP100black و سنگین اکستروژن CRP100 N  دو محصول کاهشی دیگر در قعر جدول پلیمری‌‌‌ها بودند.

دلار 28‌هزار و 500تومانی که مبنای قیمت‌گذاری‌‌‌ برخی از محصولات پلیمری بود برای همیشه حذف شد و از این‌رو همه محصولات این گروه به صورت یکپارچه تحت‌تاثیر نرخ دلار حواله‌‌‌ای در بازار مبادله‌‌‌ای با قیمت 45‌هزار و 667تومان قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند. در گروه کالایی شیمیایی‌‌‌ها فقط 30‌درصد از گروه‌‌‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و کریستال‌ملامین با 5.2‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد که در روز 18شهریورماه قیمت پایه این محصول 52‌هزار و 842تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد و سود کاستیک با 4.5‌درصد افزایش قیمت در رتبه دوم افزایشی‌‌‌های گروه شیمیایی‌‌‌ها قرار گرفت. زایلین مخلوط با 7.2‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات 308تومانی نرخ دلار مبادله‌‌‌ای رقم خورده است. این در حالی است که 70‌درصد محصولات این گروه کالایی تحت‌تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی قرار گرفتند.

ثبت معاملات 65درصدی در رینگ پلیمر

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در بازه زمانی 10 تا 14شهریورماه نشان می‌دهد این بازار میزبان 127‌هزار و 324تن انواع محصول پلیمری بود که این میزان با تقاضای 119‌هزار و 218تنی مواجه شد و از این مقدار در نهایت 82‌هزار و 973تن مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر در هفته دوم شهریورماه سال‌جاری 65درصد از حجم عرضه به فروش رسید. این در حالی است که میانگین قیمت پایه محصولات پلیمری نسبت هفته پیش از آن رشد 1.1درصدی را به ثبت رسانده است. مقایسه آمار عرضه و معاملات دو هفته متوالی محصولات پلیمری نشان می‌دهد که هفته گذشته میزان عرضه ‌0.5درصد افزایش داشته و همچنین میزان معاملات نیز در بازه مورد بررسی با رشد 7.6 درصدی همراه بوده است.

همچنین بررسی بازار پتروشیمی در بازه 10 تا 14شهریور نشان می‌دهد که بازار محصولات شیمیایی همچون پلیمری‌‌‌ها پررونق نبوده و از این‌رو در بازه مورد بررسی 62‌هزار و 962تن انواع محصول پلیمری در رینگ فیزیکی عرضه شد که با استقبال 41‌هزار و 431تنی مواجه شد و در پایان 33‌هزار و 64تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفت. در واقع در هفته دوم شهریورماه 52درصد از حجم عرضه محصولات شیمیایی به فروش رسید و این در حالی است که میانگین قیمت پایه محصولات شیمیایی نسبت به هفته پیش از آن 10درصد کاهش یافته بود. بررسی آمارهای بازار شیمیایی‌‌‌ها طی دو هفته اول و دوم شهریورماه نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات این محصولات به ترتیب ‌1.1درصد و 4درصد کاهش یافته است.