ایسنا - بورس کالا اعلام آمادگی کرده در صورت درخواست تولید‌کنندگان، فرآورده‌ها و محصولات دامی که بتوان آنها را با استانداردها و شرایط پذیرش کالا تطبیق داد، در این بازار پذیرش خواهد کرد، اما برخی معتقدند بسترها در بورس کالا آماده عرضه این دسته از کالاها نیست.

یکی از اقلامی که طبق گفته برخی از مسوولان بورس کالا می‌تواند در بورس عرضه شود جوجه یک روزه است، در حالی که متولیان تولید این طیور نظری دیگر دارند. رییس انجمن تولید‌کنندگان جوجه یک روزه درباره عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به فراهم‌نبودن شرایط عرضه در بورس از سوی تولید‌کنندگان و بورس کالا و نیز نبود فرهنگ در این زمینه بعید است که جوجه یک روزه به زودی در بورس کالا عرضه شود.

حسن مهربانی‌یگانه تصریح کرد: هنوز امکانات مناسب برای عرضه کالاهایی همچون ذرت و سویا وجود ندارد و عرضه آنها در بورس با مشکل مواجه است، چگونه می‌توان انتظار داشت جوجه یک روزه در بورس عرضه شود.

وی با تاکید بر اینکه هنوز فرهنگ‌سازی برای عرضه جوجه یک روزه در بورس صورت نگرفته است، از عرضه جوجه در بورس کالا در صورت فراهم شدن امکانات استقبال کرد و گفت: با ورود جوجه به بورس قیمت‌ها کاملا رقابتی و شفاف خواهد شد.

دلایل رییس انجمن تولید‌کنندگان جوجه یک روزه برای عرضه نکردن این کالا شرایط حاکم بر بورس کالا است، اما شرکت بورس هم معتقد است بدون رعایت استانداردها نمی‌تواند اجازه عرضه کالایی را در این بازار صادر کند و با وجود این امکانات نرم‌‌افزاری و سخت‌افزاری عرضه کالاهای مختلف را داراست.

در این بین آنچه مسلم است اهمیت افزایش ورود کالاهای پایه‌ای در تمامی رینگ‌های بورس کالا است تا در این شرایط قیمت‌ها در جریان رقابت آزاد و با توجه به عرضه و تقاضای بازار تعیین شود و شفافیت معاملات هر گونه واسطه را از میان بردارد.

ایجاد چنین بازاری به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است تا از پرداخت هزینه‌های بیشتر از حد واقع، بپرهیزند و با مشخص بودن خریدار و فروشنده پاسخگویی به هر دو طرف معاملات ممکن شود.

و شاید مهم‌ترین حسن ورود کالاهایی چون جوجه یک‌روزه به بورس تولید این طیور با توجه به استانداردهای بورس کالا است تا شرایط بهداشتی آن بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد و خوراک جامعه سالم باشد.