گروه بورس کالا - قیمت سکه در هر یک از سررسیدهای معاملاتی بازار آتی همزمان با نوسان و افت قیمت طلا، نوسان بالای 12 هزار تومان را تجربه کرد.

قیمت سکه در بازار آتی بورس کالای ایران همراه با نوسانات و کاهش هر اونس طلا در بازارهای جهانی، تغییر کرد. سکه شهریورماه در محدوده ۴۵۷ هزار تومان تا ۴۶۸ هزار تومان در نوسان بود. قیمت سکه آبان‌ماه نیز در محدوده ۴۸۲ هزار تومان تا ۵۰۹ هزار تومان بود. همچنین سکه دی ماه نیز در محدوده قیمتی ۵۰۱ هزار تومان تا ۵۱۷ هزار تومان قرار گرفت.
در همین حال براساس اعلام فعالان بازار، رکوردی که روز سه‌شنبه در معاملات آتی سکه با تحویل 14 هزار و 700 سکه از سوی خریداران روبرو شد، حدود 12 هزار سکه از مجموع این میزان که منجر به تحویل شد مربوط به کارگزاری نهایت نگر بود، البته بخش عمده‌ای از خریداران (یعنی حدود 10 هزار و 500 سکه) کل پول قرارداد‌های خود را واریز نکردند.
به عقیده معامله‌گران، دلیل این اتفاق این بود که با توجه به اینکه قیمت اونس جهانی طلا در روز‌های اخیر با نوسان زیادی روبه‌رو بود و قیمت سکه در داخل با آن مطابقت نداشت، انتظارات متفاوتی در خصوص اوضاع قیمت سکه از سوی فعالان بازار به وجود آمد. بر همین اساس معامله‌گرانی که برای تیر ماه اقدام به خرید کرده بودند انتظار افزایش قیمت را داشتند، زیرا معتقد بودند قیمت سکه بر اساس اونس باید بالاتر از نرخ فعلی باشد و در مقابل فروشندگان بازار نیز اعلام می‌کردند قیمت فعلی بازار همین است. به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از خریداران کل مبلغ قرارداد را واریز نکرده‌اند، بر اساس قوانین، یک درصد از کل قرارداد جریمه می‌شوند و این رقم به فروشنده پرداخت می‌شود.
این در حالی است که از سوی برخی از معامله‌گران، اختلالات مربوط به سامانه نرم افزاری بازار آتی با همان رویه قبلی برای دادوستدکنندگان مشکلاتی را برای معامله‌گران به وجود آورده است. البته در این زمینه باید گفت علاوه بر مشکلات موجود در بازار آتی که به دلیل نوپا بودن بازار قابل‌توجیه است، نوسانات بازار داخلی ارز و سکه سهم بسیار بالایی در تداوم مشکلات داشته و در ضرر و زیان برخی از سرمایه‌گذاران خرد و ناآشنا نقش داشته است.