تازه‌ترین وضعیت بازار قراضه

مرکز خدمات فولاد ایران- در شمال غرب آسیا قیمت معاملات اخیر قراضه تغییر چندانی نداشته است. هفته گذشته چین محموله‌ای از قراضه سنگین ۲۰-۸۰ آمریکا را ۴۸۶ دلار سی اف آر و قراضه خرد شده را ۴۹۱ دلار سی اف‌آر معامله کرد. همان زمان محموله‌های مشابهی در قیمت‌های ۴۸۳ و ۴۸۸ دلار سی اف آر نیز شنیده شد. دو محموله قراضه سنگین کلاس یک ۴۸۵ تا ۴۸۷ دلار سی اف آر کره در نیمه اول جولای معامله شد. در کل، بازار واردات قراضه شرق آسیا ساکت است. قراضه ۲۰-۸۰ و خرد شده آمریکا در جنوب شرق آسیا ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار سی اف آر است.

قراضه کانتینری ۲۰-۸۰ آمریکا و اروپا ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار سی اف آر جنوب شرق آسیا است. چون موجودی تجار بالا است، حجم معاملات محدود است. نگرانی‌هایی از افت قیمت فولاد در ماه آگوست مطرح است و هنوز نقدینگی تجار به‌خصوص در ویتنام کم است. اخیرا قراضه کانتینری آمریکا برای خلوص ۲۰-۸۰ معادل ۴۶۵ دلار و قراضه خرد شده ۴۶۸ دلار سی اف آر معامله شد. در تایوان قیمت قراضه خرد شده آمریکا اخیرا ۴۶۳ دلار سی اف آر شنیده شده است.

بازار قراضه چین

همچنین از آنجایی که تولید فولاد خام چین بالاست و کارخانه‌ها سعی دارند با واردات قراضه بازار را به ثبات برسانند، احتمال افزایش قیمت قراضه تا پایان جولای بعید به نظر می‌رسد. در میانه فصل رکود تابستانی، تولید فولاد چین در سطح بالایی است و این خبر خوبی نیست چون ممکن است احتمال افزایش قیمت میلگرد و قراضه دشوار شود.

در این بین برخی از فولادسازان چینی سعی دارند با خرید از بازار واردات نیاز خود را رفع کنند و به ثبات بازار داخلی کمک کنند. ۲۰ هزار تن قراضه خرد شده روسیه و قزاقستان اخیرا ۴۴۵ تا ۴۵۰ دلار سی اف آر خریداری شده و تا پایان ماه جاری تحویل خریدار می‌شود.

برخی از تجار از بهبود روند بازار داخلی قراضه خبر داده و معتقدند بازار قراضه تحت حمایت رشد بازار دیگر مواد اولیه از جمله سنگ‌آهن بالا می‌رود، ولی در هر حال عامل اصلی تعیین روند قیمت قراضه، بازار محصولات فولادی است، از این رو بسیاری سیاست انتظار را ترجیح می‌دهند.

قیمت فعلی قراضه سنگین در شرق چین ۵۸۱ تا ۵۹۷ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که مشابه قیمت‌های هفته قبل است.