افزایش قیمت سیمان در بورس کالا اعمال شد

گروه بورس کالا - دو تولیدکننده سیمانی در شرایطی معاملاتشان را در بورس کالا پی گرفتند که ابلاغیه افزایش ۱۴ درصدی قیمت سیمان از دیروز در بورس کالا اعمال شد. قیمت هر کیلو سیمان پوزولانی صوفیان ۶۳ تومان و ۳ ریال و هر کیلو سیمان پوزولانی ویژه کردستان ۵۹ تومان و یک ریال بود. در واقع این نرخ‌ها، قیمت‌های مصوب شده پس از ابلاغیه افزایش ۱۴ درصدی قیمت سیمان بوده است. میزان یک هزار و ۵۰۰ تن سیمان صوفیان و ۲ هزار و ۴۸۰ تن سیمان کردستان روی تابلوی معاملاتی قرار گرفت که همه میزان عرضه دو تولیدکننده به فروش رسید. تحویل محصول صوفیان ۱۱ شهریورماه در انبار کارخانه و تحویل محصول کردستان ۲۷ مردادماه در انبار کارخانه است.

قابل یادآوری است قیمت سیمان روز ۱۴ تیر ماه به میزان ۱۳ درصد به صورت میانگین افزایش یافت که این افزایش قیمت تا روز ماقبل در بورس کالا به دلیل اینکه در انتظار دستور وزارت بازرگانی بود اعمال نشد؛ ولی از روز گذشته این افزایش قیمت بعد از ۶ سال برای دومین مرتبه اعمال شد.

براساس گفته برخی از فعالان، دلیل افزایش قیمت این بوده که شرکت‌های سیمانی بتوانند هزینه‌های اضافی ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را پوشش دهند، زیرا به باور فعالان این صنعت، اکثر شرکت‌های سیمانی با رشد حدود ۲۰ تا ۲۵ درصدی هزینه‌ها روبه‌رو شده‌اند. به هرحال، وزارت بازرگانی افزایش قیمت سیمان را از روز ۱۴ تیرماه به همه شرکت‌های سیمانی و دستگاه‌های مرتبط از جمله صنایع و معادن، وزارت راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، وزارت مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور ابلاغ کرده است.

بر این اساس، قیمت سیمان پوزولانی ویژه به صورت فله‌ای که در گذشته هر کیلو ۵۰ تومان بود به ۵۹ تومان افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش ۱۸درصدی قیمت این کالا است، همچنین سیمان پاکتی نیز با افزایش حدود ۱۲ درصدی از ۵۶ تومان به ۶۳ تومان رسید.

در همین رابطه مهرزاد نامداری، مدیر فنی بورس کالا با تایید اعمال افزایش ۱۴ درصدی قیمت‌ها، درباره شرکت‌های پذیرش شده سیمانی در بورس افزود: تاکنون ۲۸ شرکت در بورس پذیرفته شده‌اند، همچنین تعداد ۱۰ شرکت در دست بررسی برای تکمیل اطلاعات پذیرش هستند.

نامداری با بیان اینکه از مجموع ۲۸ شرکت پذیرفته شده، ۱۵ شرکت عرضه‌هایشان را انجام داده‌اند، گفت: تمام تلاش بورس بر این است که تا پایان شش ماهه اول سال جاری تمامی ‌شرکت‌های سیمانی دارای پروانه در بورس پذیرش شوند.

وی با تاکید بر اینکه پذیرش این شرکت‌ها کاملا اختیاری و با تمایل آنها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه شرکت‌های سیمانی دارای پروانه هستند و از نظر استاندارد و کیفیت مشکل خاصی ندارند، به سرعت امور پذیرش آنها انجام می‌شود.