گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: معاملات دیرهنگام رینگ فولادی‌ها که به دلیل انجام مراسم عرضه اولین محموله نفت تا بعدازظهر به وقفه افتاده بود دیروز در حالی انجام شد که محصولات عرضه شده بدون تغییر قیمت معامله شد.

همانطور که انتظار می‌رفت بر خلاف عرضه‌های ذوب‌آهن در روز یکشنبه قیمت پایه محصولاتی که دیروز عرضه شدند تغییر نکرد و عرضه فولاد خراسان نیز با انگیزه رقابتی نشدن بازار به نسبت درخواست خریداران میان آنها تقسیم شد. خرید محصول فولادسازان خصوصی نیز با تقاضای بالایی مواجه نشد؛ اگرچه قرار داشتن در روز پایانی هفته و تعطیلی روز معاملاتی یکشنبه در هفته آینده از عمده دلایل رکود معاملات در دو روز اخیر معرفی می‌شود، اما مهم‌ترین دلیل از نظر فعالان بازار، نزدیک شدن به فصل رکود معاملات بازار آهن در ایام ماه مبارک رمضان و کاهش قیمت میلگرد در بازار آزاد عنوان می‌شود.

از آنجا که سلف فولادسازان خصوصی همچنان با نرخ ۸۱۲ تومان معامله می‌شود و تقاضای بهتری برای عرضه‌های بلندمدت بازار وجود دارد در نتیجه احتمال اینکه پس از ماه رمضان بازار از رونق بیشتری برخوردار شود زیاد است، اما این در صورتی است که خریدهای عمده دولتی نیز وارد بازار شود و پیمانکاران انگیزه خرید داشته باشند.

در غیر ‌این صورت همانند شرایط فعلی بازار، تنها تقاضاهای موجود در بازار در بخش عرضه‌های ذوب‌آهن جمع خواهد شد و معاملات خصوصی‌ها همچنان محدود باقی خواهد ماند. از سوی دیگر از آنجا که دقیقا مشخص نیست اصلاح قیمت محصولات فولادی از سوی وزارت صنایع تا چه حد و تا چه زمانی است بازار تا حدودی در سردرگمی قرار گرفته است؛ چرا که این تغییر قیمت تاکنون تنها برای عرضه‌های ذوب‌آهن اتفاق افتاده و شامل حال دیگر فولادی‌ها نشده است.

از سویی با توجه به اجرای مقررات جدید ثبت تقاضا در بورس و برخلاف قبل مازاد تقاضای خریداران از عرضه‌های فولادسازانی همچون فولاد خراسان و ذوب‌آهن نمی‌تواند از سبدهای فولادسازان خصوصی تامین شود. این در حالی است که فولادسازان خصوصی درخواست کرده‌اند تا این روش همانند قبل در بورس ایجاد شود و خریداران محصولات فولاد دولتی در صورتی که نتوانستند موفق به دریافت این کالاها شوند بتوانند از سبدهای خصوصی استفاده کنند که البته بورس با این روش موافقت نکرده و معتقد است حذف این امکان، زمینه ارزیابی دقیق بازار را برای هر سبد مشخص می‌کند و از گمراهی خریداران کم می‌کند.

بر این اساس دیروز میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد خراسان با نرخ ۸۵۰ تومان ۲ هزارو ۶۴۰ تن برای ۲۸ تیرماه معامله شد.

میلگرد ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی نیز با نرخ ۸۴۰ تومان ۴۴۰ تن برای ۳۱ مرداد ماه فروش رفت. میلگرد A۲،۱۲ میلگرد فولاد کرمان با نرخ ۸۱۲ تومان ۴۴۰ تن فروخته شد.

میلگرد ۱۶ تا ۳۲ فولاد کویر نیز با نرخ ۸۱۲ تومان، ۱۵۴۰ تن برای ۲۲ مهر ماه عرضه و معامله شد.