گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بورس نفت امروز پس از تاخیری ۴ ماهه با حضور مسوولان عالی رتبه اقتصادی و نفتی در تالار بورس کالای ایران آغاز به کار می‌کند. گرچه تاکنون بورس نفت با عرضه بنزین و نفت کوره به طور آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده بود اما طبق اعلام بورس کالا بورس نفت با عرضه نفت خام رسما افتتاح می‌شود.

در این عرضه که امروز ساعت ۱۱ صبح انجام می‌شود ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین منطقه بهرگان با نرخ ۱۱۵ دلار و ۱۸ سنت روی تابلوی بورس کالا در کیش نقش خواهد بست، البته روز گذشته قمصری، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت در جمع خبرنگاران و در یک نشست خبری در خصوص نرخ اعلامی‌از سوی بورس کالا ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: هنوز نرخی برای عرضه نفت خام به بورس کالا اعلام نشده است.

وی در ادامه افزود: معیار قیمت‌گذاری نفت خام در این روز براساس نرخ نفت خام سنگین به علاوه ۱ دلار درجه کیفیت این کالا مشخص خواهد شد. قمصری همچنین تداوم عرضه نفت خام در بورس کالا را منوط به استقبال خریداران مورد تایید وزارت نفت در این روز دانست. معاون امور بین‌الملل وزارت نفت صادرات نفت خام را به تمامی‌ کشورها به جز اسرائیل برای خریداران مجاز دانست.

این در حالی است که براساس نامه ارسال شده از سوی شرکت ملی نفت به بورس کالا نرخ اعلام شده برای نفت خام ۱۱۵ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه بر مبنای قیمت هشتم اوت مشخص شده است. همچنین برای این کالا ۱ دلار پریمیوم در هر بشکه علاوه بر قیمت رسمی‌فروش نفت خام سنگین صادراتی ایران نیز در نظر گرفته شده است. بازار هدف نفت خام در نامه ارسالی از سوی شرکت ملی نفت، مناطق شرق، مدیترانه، شمال غرب اروپا و تاریخ تحویل آن ۲۰ تا ۳۰ اوت عنوان شده است.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران نیز در خصوص میزان و زمان بندی تعهد عرضه شرکت ملی نفت ایران برای عرضه نفت خام گفت: این شرکت با این میزان عرضه را شروع کرده و هنوز تعهد عرضه آن برای عرضه بعدی مشخص نیست.

البته نمی‌توان این موضوع را فراموش کرد که بارها عرضه نفت خام از سوی مسوولان شرکت نفت به دلایلی چون مشکلات سیستم نرم افزار و سخت افزار بورس کالا به تاخیر افتاد، اما به گفته غفاری، مدیر تالارهای بورس کالا هیچ مشکل نرم افزاری در بورس کالا وجود ندارد؛ البته گویا وزارت نفت ازبورس کالا درخواست کرده است تا قیمت پایه‌ای اعلام نکنند که به گفته غفاری اعلام نکردن قیمت پایه در سیستم منوط به تغییری در سیستم نرم‌افزاری بورس کالا است. با این حال به گفته وی هیچ مشکلی برای عرضه و معامله نفت خام دربورس کالا وجود ندارد و امروز این معامله به راحتی و با توجه به آزمایش سیستم‌های بورس در روزهای اخیر انجام خواهد شد. باید دید این محصول در اولین عرضه با توجه به بالا بودن سطح قیمت آن نسبت به قیمت‌های فروش شرکت ملی نفت ایران صورت می‌گیرد یا همانند معاملات نفت کوره و بنزین در عرضه‌های دوم یا سوم نهایی می‌شود.