خبرگزاری فارس- قیمت مصوب سیمان در حالی طی روزهای اخیر افزایش یافت که برخی کارخانه‌ها پیش از تعیین نرخ‌های جدید، تولید و عرضه خود را کاهش دادند، این مساله باعث بالا رفتن ۱۵۰۰تومانی قیمت هر کیسه سیمان در بازار سیاه و فعال شدن دلالان شد که آثار روانی آن تا روزهای جاری در بازار مشاهده می‌شود. افزایش ۱۳ درصدی قیمت سیمان در حالی در نیمه ماه جاری مصوب شد که مقرر شد تولیدکنندگان برای تنظیم بازار این محصول، فروش تولیداتشان را افزایش دهند، این موضوع در حالی مطرح است که چند روز پیش از اعلام و ابلاغ قیمت‌های جدید، برخی کارخانه‌ها نسبت به کاهش عرضه محصول خود اقدام کرده بودند و این موضوع در کنار احتکار سیمان توسط برخی سودجویان، عاملی برای تشدید کمبود سیمان و بالا رفتن قیمت در بازار شد.

تولید‌کنندگان بهانه ندارند

محمد‌جعفر منتظری، رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی در این مورد گفت: با تعیین نرخ جدید سیمان، دیگر تولید‌کنندگان بهانه‌ای برای کاهش عرضه ندارند. وی در ادامه افزود: در حال حاضر عرضه سیمان نسبت به روزهای قبل بهتر شده و کمبود خاصی در بازار وجود ندارد، ولی هنوز آثار روانی حاصل از کاهش عرضه طی روزهای قبل، در بازار وجود دارد. وی پیش‌بینی کرد مشکل کمبود سیمان و قیمت بالای این محصول در بازار آزاد طی ۱۰ تا ۱۵روز آینده برطرف شود. منتظری در ادامه افزود: در حال حاضر در فصل ساخت‌وساز قرار داریم و ساخت‌وساز در کشور رونق بیشتری دارد که این مساله کمبود سیمان در بازار را تشدید کرد. رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تأکید کرد: تولید‌کنندگان با افزایش قیمت مصوب سیمان هر چه قدر بیشتر تولید کنند، سود بیشتری می‌برند. وی در ادامه افزود: افزایش قیمت مصوب سیمان، دلالان و واسطه‌ها را فعال کرد و همین مساله باعث برهم زدن بازار سیمان شد، در حالی که بازار باید به روال عادی خود برگردد.

کاهش ۵۰ درصدی تحویل سیمان

محمد رحیمی، فروشنده سیمان در غرب تهران نیز در این مورد گفت: تحویل سیمان توسط کارخانه‌ها به نسبت هفته گذشته توسط کارخانه‌ها بهتر شده، ولی هنوز افزایش چشمگیری صورت نگرفته است. وی با اشاره به کاهش تحویل سیمان توسط کارخانه‌ها پیش از بالا رفتن قیمت مصوب این محصول اظهار کرد: توزیع سیمان در بازار به نسبت ماه قبل حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و همین مساله قیمت هر کیسه سیمان را در بازار هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داده است. رحیمی‌با اشاره به مصوبه دولت برای بالا رفتن قیمت سیمان افزود: با وجود این اتفاق، توزیع سیمان توسط کارخانه‌ها رشدی نداشته و همین مساله باعث بالارفتن قیمت در بازار آزاد شده است. این فروشنده سیمان با بیان اینکه تا پیش از ابلاغ مصوبه دولت، هر کیسه سیمان در بازار ۳ هزار و ۴۲۰ تومان عرضه می‌شد، گفت: با احتساب سود ۵۰۰ تومانی برای توزیع‌کنندگان، در حال حاضر هر کیسه سیمان ۳ هزار و ۹۵۰ تومان عرضه می‌شود.