پذیره‌نویسی قریب‌الوقوع بورس انرژی
دنیای اقتصاد- دو روز دیگر، با عرضه نفت خام سنگین از سوی شرکت ملی نفت، بورس نفت به صورت رسمی افتتاح می‌شود. حجم عرضه اولیه ۶۰۰ هزار بشکه، تحویل در ماه آگوست سال‌جاری به مقاصد مدیترانه یا شمال غرب اروپا و قیمت آن نیز ۱۱۵ دلار و ۱۸ سنت اعلام شده است. بورس نفت در حالی افتتاح می‌شود که رییس‌جمهور در اسفند ۱۳۸۹ نسبت به راه‌اندازی آن تا ۱۲ فروردین ۹۰ اولتیماتوم داده بود. همزمان اعلام شد که بورس برق نیز تحت عنوان بورس انرژی با پذیره‌نویسی سهام این شرکت از اواسط شهریور ماه آغاز به کار خواهد کرد.

جزئیات عرضه نفت خام در بورس کالا
نفت خام نیز مانند بنزین و نفت کوره با قیمت‌های بالاتراز بازار نرخ گذاری شد
گروه بورس کالا - جزئیات اولین عرضه نفت خام سنگین در بورس کالا اعلام شد.طبق مذاکرات صورت گرفته بین بورس کالا و شرکت ملی نفت ایران و در راستای راه‌اندازی رسمی بورس نفت روز چهارشنبه نفت خام منطقه بهگران از سوی شرکت ملی نفت ایران با حجم 600 هزار بشکه روی تابلوی معاملاتی بورس کالا در کیش می‌آید.
قیمت پایه این محصول ۱۱۵ دلار و ۱۸ سنت برای تحویل در مقاصد صادراتی شرق، مدیترانه، شمال غرب اروپا با پرمیوم ۱ درصد و تحویل ماه آگوست سال جاری است. این در حالی‌است که نرخ فروش نفت خام طی هفته گذشته حدود ۱۰ دلار پایین‌تر از قیمت پایه صورت گرفته‌است، قیمت پایه بالاتر نسبت به سطح بازار در عرضه های بنزین و نفت کوره نیز وجود داشت و باعث عدم صورت گرفتن مبادلات در عرضه اولیه این عرضه شد.
به گفته مدیران بورس کالا مذاکرات برای تداوم عرضه روزانه نفت خام ادامه دارد و حتی امید آن می‌رود تا روزانه 50 هزار بشکه نیز از طریق رینگ مبادلاتی بورس کالا عرضه شود. بنابر این گزارش طی هفته گذشته شرکت ملی نفت، نفت خام سنگین ایران را به مقصد آسیا با نرخ 106 دلار و 20 سنت و مقصد شمال غربی اروپا با قیمت 109دلار و 9 سنت صادر کرده‌است.