مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت قراضه حاصل از اسقاط کشتی در ماه ژوئن با توجه به رکود فعالیت بازار واردات ترکیه ثابت بود. قیمت قراضه حاصل از اسقاط کشتی ۴۴۰ تا ۴۶۵ دلار است؛ در حالی که از هفته دوم ژوئن که ۵ تا ۱۰ دلار بالاتر رفت دیگر تغییری نداشت.

اسقاط‌کنندگان کشتی در ترکیه در سال ۲۰۱۰ معادل ۴۲۳ هزار تن قراضه تولید کردند و هنوز فعالیت این بخش در ترکیه خوب است و با اسقاط ۱۸۹ کشتی معادل ۳۱۵ هزار تن قراضه از ابتدای سال ۲۰۱۱ تولید شده است. همچنین بازار واردات قراضه در ترکیه رو به بهبود است هفته گذشته دو محموله خریداری شد. اواخر هفته گذشته یک محموله ۳۰ هزار تنی قراضه سنگین کلاس ۱و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ اروپا ۴۶۴ دلار سی اف آر معامله شد که ۹ دلار بالاتر از قیمت معامله قبلی بود. قیمت پیشنهادی اروپا با کمی‌رشد به ۴۶۵ دلار و بالاتر رسیده است؛ در حالی که پیش از این ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار بوده است. قیمت پیشنهادی آمریکا در ۴۷۵ دلار سی اف آر ثابت بود و قراضه خرد شده ۴۸۰ دلار سی‌اف‌آر شنیده شد. به تازگی سی‌ای‌اس توانسته یک محموله قراضه آ۳ را ۴۵۵ تا ۴۶۰ دلار سی اف آر معامله کند.

به نظر فعالان بازار قیمت قراضه چند هفته‌ای در این سطوح باقی می‌ماند و شاید تا پایان جولای که ترکیه‌ای‌ها به دنبال خرید برای تامین نیاز پس از ماه رمضان هستند بالاتر برود.

بازار قراضه چین

همچنین با توجه به ثبات قیمت پیشنهادی بیشتر فولادسازان چینی، انتظار می‌رود بازار قراضه این کشور در ماه جاری با ثبات باشد. بائو استیل اعلام کرده قیمت خرید قراضه جولای را در ۵۳۱ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده ثابت نگه می‌دارد. کارخانه بزرگ دیگری نیز قیمت را ثابت نگه داشته است. این سیاست دو فولاد ساز لیدر چین نشانگر سیاست انتظار کارخانه‌ها است. در هر حال در کوتاه مدت به ثبات قیمت قراضه در شرق چین کمک می‌کند.

در حال حاضر کارخانه‌ها منتظر قیمت جدید بازار شانگهای هستند تا روند بازار مشخص تر شود. هفته اخیر قیمت بیلت به‌رغم رکود بازار اندکی بالا رفته ولی مشخص نیست تا چه زمانی ماندگار باشد. در بازار واردات، قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ کانتینری آمریکا ۴۶۵ تا ۴۷۰ دلارسی اف آر و قراضه خرد شده کانتینری اروپا ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار سی‌اف‌آر شنیده شده است.

کاهش واردات قراضه در شرق آسیا

در همین راستا حجم واردات قراضه در شرق آسیا به شدت کاهش یافته است. باران‌های موسمی‌ منجر به کاهش فعالیت‌های ساختمانی شده به همین دلیل تقاضای محصولات تمام شده نیز پایین آمده است.

قراضه سنگین کلاس ۱ و۲( ۲۰-۸۰) آمریکا برای تحویل در ماه آگوست هفته گذشته در حدود قیمت ۴۸۹ دلار هر تن سی اف آر چین و قراضه خرد شده در قیمت ۴۹۴ دلار هر تن سی اف آر معامله شده است که نسبت به معاملات قراضه سنگین در تناژ بالا در قیمت ۴۹۰ دلار هر تن و قراضه خرد شده در قیمت ۴۹۵ دلار هر تن سی اف آر در اواسط ژوئن کاهش یافته است. بازار مقاطع در چین در شرایط مطلوبی قرار ندارد. تقاضای فولاد در فصل باران‌های موسمی ‌پایین آمده و انبارداران برای فروش محصولات خود با مشکل روبه‌رو هستند. پایین بودن تقاضای میلگرد دلیل اصلی این امر ذکر شده است. بارش باران بر تقاضای مقاطع ساختمانی در ماه‌های جولای و آگوست تاثیر گذاشته، کاهش اعتبارات بانکی هم به افت خرید در بازار کمک کرده است. به دنبال این امر تقاضای قراضه نیز پایین آمده است. قیمت پیشنهادی قراضه کانتینری (‌۲۰-۸۰) وارداتی به شرق آسیا از غرب آفریقا و خاورمیانه در حدود ۴۶۰ دلار در هر تن سی اف آر و از آمریکا در حدود ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار در هر تن سی اف آر است. قیمت پیشنهادی قراضه کانتینری ( ۲۰-۸۰) تایوان هم پایین آمده و به ۴۷۰ دلار در هر تن سی اف آر رسیده است. اما با این وجود واردکننده‌ها هنوز وارد بازار خرید نشده و قیمت ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار در هر تن سی اف آر را پیشنهاد داده‌اند.