بازارهای داخلی درهفته گذشته شاهد کاهش تقاضا بود و با افت معاملات روبه‌رو شد. در همین حال بورس کالا نیز شاهد معامله 57930 تن محصولات فولادی به ارزش 493 میلیارد ریال بود که نسبت به هفته ماقبل از آن 112 درصد کاهش در حجم و 115 درصد کاهش در ارزش معاملات را نشان می‌دهد.

تداوم روند صعودی نرخ ارز در هفته گذشته باعث شد تا نرخ ارز دوباره به سطح یک‌هزار و ۲۰۰ تومان نزدیک شود که از مهمترین عوامل داخلی افت تقاضا در بازار محصولات فولادی و طلا بود و کمبود تقاضا و غالب بودن عرضه مشهود بود. پیش‌بینی می‌شود در هفته آتی نیز در صورت ادامه نوسانات بازار ارز ادامه یابد.
بازارهای داخلی در هفته گذشته شاهد کاهش تقاضا بود به گونه‌ای که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت شدیدی را نشان می‌دهد. در صورت تداوم نوسانات بازار ارز پیش‌بینی می‌شود در هفته آتی نیز خریداران در حد نیاز وارد بازار شوند و کاهش حجم معاملات را شاهد باشیم. ارزش معاملات گروه فولاد در یک ماه گذشته و مدت مشابه در سال گذشته در نمودار نشان داده شده است.
در بازارهای جهانی معاملات در گروه فولادی از کاهش حجم معاملات و کوتاه شدن قراردادها خبر می‌دهد که بیانگر ریسک گریزی فعالان بازار و ناامید بودن به بهبود شرایط در کوتاه‌مدت است.
شرکت معدنی بی اچ پی بیشتر معاملات سنگ‌آهن خود را با قراردادهای ماهانه و در برخی موارد با قراردادهایی کوتاه‌تر به فروش می‌رساند و شرکت‌هایی نظیر ریوتینتو (دومین شرکت بزرگ معدنی دنیا) نیز از فروش در قالب قراردادهای فصلی اظهار رضایت کرده‌اند که موید این مطلب است. کوتاه شدن قراردادهای فروش سنگ‌آهن می‌تواند بر کلیت بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد، به خصوص فولادسازان چینی نیز از این تصمیم حمایت کرده‌اند و در صورت ادامه روند فعلی غالب شدن این گونه قراردادها دور از انتظار نیست.
اگرچه بسیاری شرکت‌ها با پیش‌بینی افزایش تقاضا در سال آتی برنامه افزایش تولید را دستورکار خود قرار داده‌اند. متین وست بزرگ‌ترین فولادساز اوکراین، با ادغام با شرکت ماریوپل و مدرنیزه کردن تجهیزات، برنامه ریزی ۲۰ میلیون تن و افزایش ۶۱ درصدی تولید را اعلام کرد. سرگئی نوویکو مدیرعامل شرکت به بلومبرگ اعلام کرد، فولادسازان اوکراین انتظار دارند ۱۵ میلیون تن تولید فولاد در سال ۲۰۱۱ داشته باشد.
آسروس بزرگ‌ترین فولادساز پرو نیز برای پوشش دادن افزایش تقاضا، افزایش 69 درصدی تولید و 100 میلیون سرمایه‌گذاری جدید را برای سال آتی اعلام کرد. شرکت تولید خود را از 800 هزار تن به 135 میلون تن در سپتامبر 2012 خواهد رساند.
این درحالی است که شرکت سال گذشته ۳۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده بود. هیوندا استیل، دومین فولاد ساز کره‌ای نیز
89 میلیون دلار سرمایه‌گذاری را برای گسترش تجهیزات در آخر سال جاری در برنامه دارد. در آمریکا افزایش تولید سه ماهه و کاهش تولید خودروسازان مازاد عرضه را در پی داشته است که پیش‌بینی می‌شود روند نزولی در کوتاه مدت ادامه یابد.
منبع: گروه تحقیق و توسعه شرکت کارگزاری مبین سرمایه

مقایسه ارزش معاملات گروه فولاد بورس کالا طی سال 90-1389(میلیون ریال)