مرکز خدمات فولاد ایران- همچنین بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا در سکوت است و حجم معاملات بسیار محدود. قیمت پیشنهادی بیلت کره حدود ۶۸۰ دلار سی اف آر فیلیپین است و محصول روسیه ۶۷۵ دلار سی اف آر جنوب شرق آسیا ثبت شده است. تولیدکنندگان بیلت مالزی در تلاشند ۶۷۰ دلار فوب محصول خود را صادر کنند و تولیدکنندگان تایوانی به دنبال ۶۶۵ دلار فوب هستند. تمایل به خرید پایین است و باران‌های موسمی ‌و تاثیر آن بر بازار ساخت و ساز، تقاضای مقاطع را کاهش داده است. بیلت کره ۱۰ روز پیش ۶۶۰ دلار سی اف آر فیلیپین معامله شد. بیلت کره از ۳ درصد معافیت مالیاتی واردات برخوردار است و یک ماه قبل ۶۷۰ دلار سی اف آر فیلیپین بود. بیش از دو هفته قبل بیلت روسیه ۶۸۵ دلار سی اف آر تایوان ثبت شده بود.

ظاهرا ویتنامی‌ها تمایل دارند بیلت خود را در ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلار فوب صادر کنند چون مصرف داخلی کم است. همه به بازار صادرات روی آورده‌اند در حالی که ویتنام خود یک واردکننده بیلت است. کارخانه‌ها در این قیمت‌ها ضرر می‌دهند چون قیمت قراضه و هزینه برق در ویتنام بالا است. از طرفی تایلندی‌ها حاضرند در ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار سی اف آر بیلت وارد کنند.

افزایش قیمت بیلت سی آی اس

در حال حاضر تنها امکان خرید بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر از سی آی اس وجود دارد که معمولا ایرانی‌ها بیشتر خواستار خرید بیلت در این سایز هستند. با توجه به پایین بودن تقاضا، قیمت پیشنهادی بیلت سایز ۱۲۵ میلیمتر کاهش یافته و به ۶۷۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه رسیده است.

کارخانه‌ها به دنبال بالا بردن قیمت بیلت هستند به همین دلیل هنوز فروش بیلت ماه آگوست خود را آغاز نکرده‌اند. از آنجایی که احتمال افت قیمت قراضه ضعیف است، امکان وقوع این امر در بازار وجود دارد. در این میان کارخانه‌ها در ترکیه نیز قیمت پیشنهادی بیلت سایز ۱۳۰ میلیمتر خود را افزایش داده و به ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار در هر تن فوب رسانده‌اند.

اگرچه هفته گذشته بیلت اوکراین در قیمت ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه معامله شده است اما در حال حاضر امکان خرید بیلت در این قیمت وجود ندارد. تفاوت قیمت مورد نظر خریداران و فروشنده‌ها به ۲۰ دلار رسیده است.ایرانی‌ها خواستار خرید در قیمت ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار در هر تن فوب دریای خزر هستند این در حالی است که کارخانه‌ها حاضر به فروش در قیمت کمتر از ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار فوب دریای سیاه نیستند. هنوز مشخص نیست که آیا تقاضای بیلت در ایران پیش از ماه رمضان افزایش خواهد یافت یا نه؟ در این میان عده‌ای بر این باورند که سناریوی سال‌های گذشته تکرار خواهد شد و ایرانی‌ها سرانجام ناچار به پذیرش قیمت‌های بالا خواهند شد.

افزایش حجم معاملات بیلت در بورس لندن

طی ۵ ماه اول سال جاری حجم معاملات بیلت در بورس لندن رشدی ۲۱۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

یکی از مقامات ارشد بورس لندن اظهار کرده رشد شدید معاملات بیلت طی نیمه اول سال ۲۰۱۱ نشانگر این مساله است که تمایل صنایع برای انجام معامله در بورس بالا رفته است.

طی ۶ ماه اول سال جاری ۱۲۳ هزار و ۱۷۳ پارتی بیلت (۸ میلیون تن) در بورس لندن معامله شده است که نسبت به رقم ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۰ به شدت افزایش یافته است. ارزش معاملات بیلت انجام شده در بورس لندن طی نیمه اول سال جاری در حدود ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

با افزایش انبارهای بیلت بورس لندن در مناطق مختلف دنیا از جمله بیلبائو، اسپانیا و ایتالیا امکان دسترسی به معاملات این بورس آسان خواهد شد و این امر به افزایش معاملات در بورس لندن کمک خواهد کرد.