گروه بورس کالا- با درخواست تولیدکنندگان سیمان برای افزایش قیمت این محصول پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ حامل‌های انرژی مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی از ابلاغ مصوبه افزایش ۱۲ تا ۵/۱۳ درصدی قیمت سیمان خبر داد. با گذشت حدود یک سال از پذیرش سیمان در بورس کالا تولیدکنندگان سیمان به‌رغم استقبال اولیه از عرضه این محصول، اما راضی به عرضه محصولاتشان در بورس نیستند و دلیل این امر را نیز قیمت‌گذاری سیمان در بورس و نداشتن صرفه اقتصادی فروش با چنین قیمت‌هایی اعلام می‌دارند. از این رو با آنکه ۲۳ شرکت که در بورس کالا پذیرش شده‌اند طی یک سال گذشته تنها حدود ۵۰۳ هزار تن سیمان مورد مبادله قرار گرفته است. در همین راستا به دلیل پایین آمدن حجم عرضه و زیان تولیدکنندگان پس از بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ها و وضعیت بازار از سوی بازرگانی داخلی با برگزاری جلسات بین مدیران بازرگانی داخلی و مدیران انجمن صنفی کارفرمایان سیمان سرانجام با افزایش ۱۲ درصدی موافقت شد.

از همین رو یدالله صادقی در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اعلام جدیدترین تصمیمات تنظیم بازاری با اشاره به افزایش نرخ سیمان اظهار کرد: با توجه به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر آن بر هزینه تمام شده تولید، بررسی تاثیر قیمت حامل‌های انرژی در قیمت تمام شده سیمان در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی اعلام کرد: برهمین اساس، افزایش قیمت سیمان به میزان ۱۲ تا ۵/۱۳ درصد تایید و ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی این مجوز را به عنوان مسوول کمیته سیمان صادر کرده، ضمن اینکه واحدهای تولیدی از چهارشنبه مجوز افزایش قیمت را براساس درصدهای اعلام شده دریافت کردند.

تولیدکنندگان از روز پنج‌شنبه قیمت هر تن سیمان فله و پاکتی را شش هزار و ۸۰۰ تومان افزایش دادند. تا پیش از این، قیمت هر تن سیمان فله در بازار حدود ۵۰ هزار تومان بود که به ۵۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسید، همچنین قیمت هر تن سیمان پاکتی تاکنون ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود که به ۶۳ هزار و ۳۰۰ تومان بالغ شده است.