مرکز خدمات فولاد ایران- حجم صادرات قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ از شمال اروپا به ترکیه افزایش یافته و نشانگر آن است که قیمت قراضه به آرامی‌رو به بالا است. محدودیت عرضه صادراتی از شمال اروپا به قیمت‌ها اجازه رشد داده است. هفته گذشته یک محموله قراضه ۲۰-۸۰ انگلیس ۴۶۴ دلار سی اف آر ترکیه معامله شد. در حالی که یک هفته قبل قیمت ۴۵۵ دلار در هر تن بود. ظاهرا دو محموله خلوص ۳۰-۷۰ بلژیک ۴۳۷ و ۴۳۹ دلار معامله شد. اخیرا اختلاف قیمت قراضه ۲۰-۸۰ و ۳۰-۷۰ بیشتر از روال معمول شده است. گرچه برخی منتظر رشد بیشتر قیمت‌ها در ماه جاری هستند، از طرفی رسیدن تابستان دامنه افزایش قیمت را محدود می‌کند. به عنوان نمونه اسپانیا واردات از انگلیس را به دلیل تعطیلات تابستانی متوقف کرده، ولی در هر صورت قیمت‌ها نزولی نخواهد بود.

بازار قراضه شمال چین

همچنین قیمت قراضه در بازار شمال چین از اواخر هفته قبل روندی نزولی گرفت، زیرا فولادسازان بسیاری قیمت خرید را از اول جولای با توجه به رکود بازار کاهش دادند. کارخانه‌ها قیمت خرید را ۸ دلار کاهش دادند و به ۵۷۵ تا ۵۸۹ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رساندند.

در کنار افت قیمت بیلت، دو هفته ای است که جو بازار قراضه چین ضعیف شده، انتظار می‌رود در شمال چین قیمت قراضه باز هم کاهش یابد، زیرا به‌رغم این روند نزولی هنوز قیمت در سطوح بالایی است. قیمت فعلی بازار شمال چین برای قراضه سنگین ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار با مالیات بر ارزش افزوده است که نسبت به ده روز قبل ۳ تا ۵ دلار کاهش داشته است.