مرکز خدمات فولاد ایران- طبق گزارش موسسه مپس، در ماه ژوئن قیمت انواع محصولات فولادی در سراسر جهان نزولی بود، زیرا تقاضا کاهش یافت. طبق انتظار، خریداران از معامله در تناژ بالا خودداری کردند، چون نسبت به آینده بازار ورق و مقاطع نامطمئن بودند. در نتیجه مدت‌زمان تحویل کالا توسط کارخانه‌ها کوتاه‌تر شد. ظاهرا در ماه‌های پیش‌رو مصرف‌کنندگان فولاد در اغلب نقاط دنیا تناژ خریداری را محدود می‌کنند تا سطح موجودی را پایین نگه دارند. رشد اقتصادی اغلب کشورها آرام خواهد بود و بر تقاضای فولاد اثرگذار می‌شود. از این رو در کوتاه‌مدت معاملات فولاد محدود خواهد بود. هزینه تولید کاهش می‌یابد و به روند نزولی قیمت فولاد در نیمه دوم سال کمک بیشتری خواهد کرد. موسسه مپس پیش‌بینی کرده قیمت فولاد اواخر سال ۲۰۱۱ بهبود می‌یابد، زیرا شاید خرید برای سال نو بالا برود. برآورد شده فصل اول سال ۲۰۱۲ قیمت مواد اولیه نیز بالا می‌رود.

صادرات فولاد ژاپن نزولی اما واردات رو به بالا

در همین حال به گزارش انجمن آهن و فولاد ژاپن حجم صادرات فولاد ژاپن در ماه مه افتی ۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و به ۳ میلیون و ۳۱۰ هزار تن رسیده است. اما رشد شدید واردات و رسیدن آن به بالاترین حد طی ۶ سال گذشته تعجب بسیاری از فعالان بازار را برانگیخته است.فولادسازان رشد ارزش ین ژاپن در برابر دلار را دلیل اصلی افت صادرات این کشور عنوان کرده‌اند، زیرا این امر قدرت رقابت محصولات ژاپن را پایین آورده است. افت قیمت‌ها در آسیا به‌خصوص در چین نیز شرایط را برای ژاپنی‌ها دشوارتر کرده است.

حجم واردات فولاد در صنایع وابسته به خودروسازی پس از زلزله اخیر در ژاپن کاهش یافته بود اما پیش‌بینی می‌شود که تقاضای فولاد در این بخش‌ها در آینده نزدیک به سطح نرمال بازگردد. البته حجم صادرات فولاد ژاپن هنوز هم بالا است. در صورتی که این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد برآورد شده است که حجم صادرات این کشور در سال‌جاری به ۴۰ میلیون تن برسد. اما بالا بودن ارزش ین نگرانی‌هایی را برای فولادسازان به وجود آورده است.

رشد ۲۱ درصدی واردات فولاد در ماه مه نیز مشکلات ژاپنی‌ها را دو چندان کرده است. حجم واردات ژاپن طی ۱۷ ماه گذشته صعودی بوده است. در صورتی که ارزش ین ژاپن در برابر دلار همچنان بالا بماند، تمایل کارخانه‌های خارجی برای صادرات به این کشور بالا خواهد بود و این امر منجر به رشد بیشتر واردات در این کشور خواهد شد.

تازه‌ترین قیمت میلگرد در بازار ترکیه

همچنین در بازار، ترکیه میلگرد این هفته را در سطح قیمت هفته ماقبل آغاز کرد، ولی هنوز در برخی نقاط محدودیت عرضه وجود دارد. در نتیجه قیمت‌ها در این نقاط بالا ماند، ولی در کل جو بازار آرام است. قیمت میلگرد در نقاط مختلف بین ۸۵۵ تا ۸۶۰ دلار با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده است. برخی به بازار صادرات روی آورده و برخی تولید را کاهش داده‌اند، در نتیجه عرضه داخلی محدود است.

بعید است روزهای آتی قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه افزایش چشمگیری داشته باشد. روند بازار صادرات، آینده بازار داخلی را تامین می‌کند.

بازار مقاطع چین

در همین حال بنا به گزارش رویترز قیمت معاملات فیوچرز میلگرد بورس شانگهای روز دوشنبه بیش از یک درصد بالا رفته و به بالاترین حد طی سه هفته گذشته رسیده است.

قیمت معاملات میلگرد ماه اکتبر در بورس شانگهای ۴/۱ درصد بالا رفته و به ۷۴۰ دلار در هر تن رسیده است.

از آنجایی که حجم معاملات در بازار چین پایین است، پیش‌بینی می‌شود رشد قیمت میلگرد موقتی باشد. گرمای هوا ساخت پروژه‌های ساختمانی را به تعویق انداخته است. البته گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت محصولات فولادی در بازار فیزیکی پایین است. کارخانه‌ها در چین با پیش‌بینی افت تقاضا در ماه جولای به دلیل گرمای هوا و کاهش فعالیت‌های ساختمانی، قیمت میلگرد خود را پایین آورده بودند.

قیمت نقدی مقاطعی چون نبشی و ناودانی در بازار چین نسبتا با ثبات است. کارخانه‌ها تمایلی به کاهش قیمت ندارند و افت شدیدی موردانتظار نیست. قیمت نبشی در بازار شانگهای ۷۴۷ دلار بوده و یک هفته‌ای است که ثابت است، البته برخی قیمت را ۲ تا ۴ دلار کاهش دادند تا تمایل به خرید را بالا ببرند. قیمت فعلی بازار نسبت به اواخر ژوئن ۸ دلار ارزان‌تر است.افت قیمت مشابهی در بازار ناودانی دیده شد و قیمت آن به ۷۴۷ دلار در هر تن با مالیات بر ارزش افزوده رسید.