مرکز خدمات فولاد ایران- تقاضای پایین فولاد موجب شده قیمت نقدی سنگ‌آهن در چین به کف سه ماه اخیر برسد، چون کارخانه‌ها تمایلی به خرید در تناژ بالا نداشتند.

روز جمعه قیمت سنگ‌آهن پس از دو هفته به دنبال افزایش جزئی خرید‌ها بالا رفت. ولی تجار ثبات این روند را بعید می‌دانند، زیرا محدودیت نقدینگی خرید‌ها را کاهش داده است. شاخص قیمت استیل ایندکس برای خلوص ۶۲درصد ۹۰ سنت بالا رفته به ۱۶۷ دلار و ۷۰ سنت رسید و شاخص قیمت متال‌بولتن ۳۹ سنت رشد داشته به ۱۶۷ دلار و ۳۶ سنت رسید. همچنین شاخص قیمت پلاتس ۱۷۱ دلار و ۵۰ سنت ثبت شد که ۷۵ سنت بهبود داشت.

وضعیت بازار سوآپ در ابهام بود. قراردادهای ماه‌های آینده افت داشت، ولی قراردادهای ماه‌های دیگر اندکی رشد داشت. از این رو انتظار می‌رود قیمت‌های نقدی کساد بماند. تجار معتقدند زمان بدی را سپری می‌کنند، چون مشخص نیست که زمان مناسب خرید رسیده یا نه و بازار نیز روند مشخصی ندارد.

ظاهرا در بازار نقدی سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۷۹ تا ۱۸۰ دلار سی اند اف چین معامله شده است. شاید انتظار محدودیت عرضه در فصل باران‌های موسمی هند موجب افزایش خرید شده، ولی از طرفی موجودی ۹۳ میلیون و ۱۷۰ هزار تنی سنگ‌آهن وارداتی در بنادر چین این فرضیه را منتفی می‌کند.

کاهش قیمت چدن در چین

همچنین قیمت چدن در چین طی ماه گذشته به دلیل پایین بودن تقاضا در شمال چین ۱۶ دلار در هر تن (۳درصد) پایین آمده است. روز چهارم جولای معاملات چدن در قیمت ۵۵۷ تا ۵۷۲ دلار در هر تن همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده بسته شده است.

بسیاری از کارخانه‌ها در چین با پیش‌بینی افت قیمت‌ها در آینده در بازار داخلی، قیمت چدن ماه جولای خود را پایین آورده‌اند. با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت مالی این کشور نگرانی‌هایی در میان کارخانه‌های چینی در جهت افت قیمت‌ها طی نیمه دوم سال به وجود آمده است.

بالا بودن رقابت میان کارخانه‌ها در شمال چین نیز منجر به افت قیمت این محصول در این منطقه شده است. این در حالی است که قیمت این محصول در مناطق مرکزی و شرق چین طی این ماه ۷ دلار پایین آمده و به ۵۸۷ دلار در هر تن رسیده است.