ایسنا- در سه ماهه نخست امسال حجم معاملات بورس کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد افزایش داشته است.

در بهار امسال حجم و ارزش معاملات نسبت به بهار ۸۹ به ترتیب ۳۳ و ۱۰۱ درصد افزایش داشته است.

در مجموع بورس کالا در سه ماهه نخست سال شاهد معامله چهار میلیون و ۸۹ هزار و ۴۷ تن کالا به ارزش ۴۱ هزار و ۵۲۴ میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۴۴۸ هزار ریال بود. در این مدت محصولات فلزی و معدنی با معامله دو میلیون و ۲۵۱ هزار و ۵۵۳ تن، ارزش ۲۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد و ۱۵ میلیون و ۷۲۱ هزار ریالی داشته و در ارزش کلی معاملات سهمی ۶۱/۴۹ درصدی و در حجم کل معاملات در بهار ۹۰ سهم ۰۶/۵۵ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند و این ۱۰۸ و ۱۰۲ درصد نسبت به سه ماهه نخست سال ۸۹ رشد نشان می‌دهد.

اما محصولات کشاورزی نسبت به سه ماهه ابتدایی سال ۸۹، در سال ۹۰ کاهش چشمگیری داشته‌اند، به طوری که با معامله ۳۰ هزار و ۴۴۴ تن به ارزش ۱۷۲ میلیارد و ۵۷۴ میلیون و ۱۰۵ هزار ریال رسید که در مقایسه با بهار سال پیش ۹۴ درصد کاهش حجمی و ۸۳ درصد افت ارزشی داشته است.

رینگ کشاورزی در بهار امسال از کل حجم معاملات سهمی ۷۴ درصدی و در ارزش کل سهم ۴۲ درصدی داشته‌است.

محصولات فرآورده‌های نفتی نیز با معامله ۸۶۹ هزار و ۸۲۱ تن بهار امسال پنج هزار و ۸۸ میلیارد و ۳۳۵ میلیون و ۸۷۶ هزار ریال ارزش داشت تا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با وجود کاهش یک درصدی حجم، ۴۰ درصد افزایش ارزش داشته باشد. محصولات نفتی از کل معاملات سه ماهه ابتدایی امسال بورس کالا ۲۷/۲۱ و ۲۵/۱۲ درصد سهم در حجم و ارزش کل داشته است. محصولات پتروشیمی که در ابتدای امسال ۹۳۷ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش هشت هزار و ۷۱۶ میلیارد و ۸۰۵ میلیون و ۴۱۳ هزار ریال معامله داشته است، نسبت به بهار ۸۹، ۷۰ درصد رشد حجمی و ۷۳ درصد افزایش ارزش داشته تا به این ترتیب در کل معاملات بهار امسال ۹۲/۲۲ و ۹۹/۲۰ درصد سهم حجمی و ارزشی را به خود اختصاص داده باشد.