بازار دیگر میزبان قیمت‌های فعلی شمش فولاد نیست

پدرام ایزدی *

به‌رغم اینکه به دلیل نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان وضعیت بازار شمش در منطقه CIS طی هفته‌های گذشته چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسید، با این حال قیمت شمش در سطح فعلی هر تن ۶۵۰ دلار تحویل بنادر دریای سیاه ادامه دار شد و انتظار می‌رود که تا هفته آتی افزایش بهای‌این کالا در بازار را شاهد باشیم. از قیمت تمام شده هر تن ۶۸۰ دلار تحویل بنادر دریای سیاه گرفته تا تقاضای افزایش قیمت‌ها تا حدود هر تن ۷۰۰ دلار فوب از سوی فروشندگان، همگی باعث شدند تا بهای شمش در بازار کاهش یابد و در سطح هر تن ۶۵۰ دلار جا خوش کند.با‌این حال گفته می‌شود که آخرین روزهایی است که بازار میزبان‌این سطح قیمتی برای شمش است و انتظار می‌رود تا هفته‌ آینده رخت سفر به تن کند. فرا رسیدن تیرماه و موعد تحویل کالای پیش فروش شده از یک سو، همچنین گزارش‌های رسیده از کارخانه‌های اوکراینی مبنی بر پر کردن دفتر سفارشات خود از سویی دیگر، ‌این باور را به دنبال خواهد داشت که کالا ی موجود در کشورهای مسلمان نشین در سطحی نباشد که تا بعد از اتمام ماه برکت، پاسخگوی تقاضا در بازار باشد و از‌این رو بازار وارد فصل تازه‌ای از رشد و تکاپو خواهد شد. بنابراین احتمال موج تازه‌ای از خرید، نویدبخش روزهای پس از رمضان خواهد بود. تاجران هم در تایید‌این حرف بر‌این باورند که در منطقه مدیترانه عطش تقاضا در بازار شمش همچنان در جریان است و برخی اظهار می‌کنند که در تمام طول روز احتمال دارد که بتوانند هرتن شمش را ۶۶۰ دلار تحویل بنادر دریای سیاه معامله کنند، اما مشکل ‌اینجا است که بیشتر‌این تقاضا‌ها حول مقاطع کوچک‌تر ۱۲۵ میلیمتری چرخ می‌زند.

در واقع، چندین کارخانه فولاد در تیر ومرداد، هم به دلیل تعمیرات سالانه و هم بنابر مسائل مربوط به تهیه و خرید قراضه و همچنین نگهداری آن، میزان ظرفیت تولید خود را کاهش خواهند داد. در ‌این خلاء موقتی، تولیدکنندگان در ترکیه فرصت را غنیمت شمرده و با سلاح قدیمی‌ خود قیمت‌ها را در سطوح هر تن ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار فوب اعلام خواهند کرد، عملی که پایه‌های آن ریشه در قوت گرفتن بهای قراضه در بازار و کمبود شمش و میلگرد ضخامت کم در بازارهای داخلی ترکیه دارد.

هرچند تشخیص ‌اینکه تا مدت‌ها ‌این افزایش ادامه خواهد داشت با شک و تردیدهایی همراه است، اما برخی از منابع در بازار انتظار خیزش قیمت در هفته پیش رو را محتمل می‌دانند و پیش‌بینی می‌شود که نوسان قیمت چیزی بیشتر از هر تن ۱۵ تا ۲۰ دلار نخواهد بود.

*تحلیلگر بازار فولاد در MESD