گروه بورس کالا - سردار خالدی: عرضه روز گذشته زعفران و زیره در تالار مشهد برای دومین بار روی تابلو معاملاتی رفت، اما مساله معافیت مالیاتی باعث شد تقاضایی برای این محصولات در بازار به وجود نیاید. این در شرایطی بود که در تالار کشاورزی بورس کالا همه ۸ هزار و ۵۰۰ تن شکر عرضه شده به فروش رسید. روز گذشته در تالار مشهد عرضه زعفران از نوع پوشال (رشته) تولیدی مجتمع طلای سبز و پگاه زعفران به صورت نقدی با حجم ۵۰ کیلوگرم وارد بازار شد که کمترین قیمت عرضه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و بیشترین نرخ متقاضی یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان بود. همین اختلاف نزدیک ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم کافی بود تا توافق برای معاملات از سر گرفته نشود. البته میزان تقاضای بازار ۱۰ کیلوگرم بود. همچنین زیره سبز مجتمع طلای سبز و پگاه زعفران با ۵۰ تن به نرخ هر کیلو ۳ هزار و ۸۵۰ تومان روی تابلو رفت که متقاضی قیمت ۳ هزار و ۷۰۰ تومان را به ازای هر کیلو پیشنهاد داد. برای این کالا نیز در پایان معامله‌ای صورت نگرفت.

عباس بنازاده مدیر توسعه شرکت بورس کالای ایران در این باره گفت: روز گذشته در دومین روز عرضه کالا در تالار مشهد با وجود عرضه زیره و زعفران این دو کالا معامله نشد. وی در ادامه افزود: به دلیل بالا بودن قیمت پایه اعلام شده از سوی عرضه‌کننده هیچ متقاضی خریدی وجود نداشت و این کالاها معامله نشد.

البته براساس گفته برخی از فعالان بازار، علاوه بر این، موضوع پرداخت مالیات برای متقاضیان هنوز ابهام دارد، این در حالی است که براساس قانون ابزارهای مالی تمامی محصولاتی که در بورس خرید و فروش می‌شوند از ۱۰ درصد معافیت مالیاتی برخوردارند که زعفران و زیره نیز مشمول محصولات حاضر در بورس هستند. همچنین براساس گفته مسوولان، شرکت‌هایی که در بورس اوراق بهادار نیز حضور داشته باشند در آن صورت علاوه بر معافیت ۱۰ درصدی معاملات، از ۱۰ درصد معافیت مالیاتی دیگر نیز برخوردار خواهند بود. به همین خاطر معامله‌گران بهتر است برای استفاده از این نوع معافیت شرایط لازم را رعایت کرده و از سوی دیگر بورس نیز با ابراز اطمینان نسبت به این موضوع، به حمایت از معامله‌گران بپردازد.

مدیر توسعه بازار اظهار کرد: دو کالای ذرت و کنجاله از دیگر کالاهای عرضه شده در تالار دیروز مشهد بودند که معامله شدند تا دومین روز از کار این تالار که معاملات آزمایشی را پشت سر می‌گذارد بدون معامله به کار خود پایان ندهد.

بنازاده تاکید کرد هنوز معاملات به صورت رسمی در تالار مشهد آغاز نشده و دادوستدها به صورت آزمایشی است، به همین دلیل ارتباط تابلو و معاملات کامل برقرار نشده است و امیدواریم پس از افتتاح تالار مشهد به صورت رسمی این مشکل نیز برطرف شود.

علاوه بر مبادلات زعفران و زیره در تالار مشهد، در تابلوی معاملاتی بورس کالای ایران نیز پس از مدت‌ها شکر سفید تولیدی کارخانه امیرکبیر و کارخانه دعبل و از سویی شکر برزیل به صورت نقدی و سلف عرضه شد که در پایان همه میزان ۸ هزار و ۵۰۰ تن شکر سفید عرضه شده با نرخ‌های متفاوتی فروخته شد، این در حالی بود که بیش از ۱۵ هزار تن تقاضا برای این محصول در بازار وجود داشت. قیمت محصول عرضه شده بسته به محل عرضه و مقصد آن در نوسان بود. البته براساس گفته معامله گران، قیمت شکر در بازارهای جهانی بالا رفته و بازارهای داخلی نیز به تبع از این قضیه حرکت کرده‌اند. فعالان امیدوارند در هفته‌های آتی رونق بازار در بخش شکر از سر گرفته شود و معامله‌گران بتوانند با شوق و اطمینان بیشتری در بازار حضور پیدا کنند. در همین حال براساس گفته بنازاده، مدیر توسعه بازار بورس کالای ایران، از هفته آینده و برای نخستین بار پس از آغاز عرضه در بورس کالا، شکر همزمان به صورت نقدی و سلف عرضه خواهد شد.

به عقیده مسوولان بورس کالا، عرضه سلف شکر منجر به اطمینان خریداران از بازار و تعهدات شده و حجم تقاضاها و معاملات این کالا را بالا خواهد برد.