ایسنا - رییس سازمان بورس به عنوان یکی از متولیان اصلی در راه‌اندازی بورس انرژی در ماه‌های پایانی سال گذشته اعلام کرد تشکیل این بورس از مهم ترین اولویت‌های کاری این سازمان در سال۹۰ خواهد بود.

در همین راستا، شورای عالی بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود با راه‌اندازی بورس انرژی با محوریت برق موافقت کرد تا فراخوان راه‌اندازی بورس برق در چارچوب گروه‌های سهامداری که در شورای عالی بورس به تصویب رسیده است، آغاز شود. در حال حاضر بر اساس برنامه‌ریزی‌های شکل گرفته، برنامه فراخوان مشارکت در تاسیس بورس انرژی ایران توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده و پیرو آن نهادهای مالی و نهادهای فعال در بخش برق، نفت و حامل‌های انرژی می‌توانند فرم درخواست مشارکت به عنوان موسس در بورس انرژی ایران را ارائه دهند تا براساس قانون، سهام قابل تخصیص به موسسین مشخص شود.

رییس سندیکای صنعت برق معتقد است راه‌اندازی بورس برق علاوه بر ایجاد شفافیت و رقابت، می‌تواند زمینه صادرات برق را هموارتر کند و با توجه به رویه کنونی تولید برق در کشور، راه‌اندازی بورس این کالا باعث می‌شود تا بخش خصوصی حضور پررنگ تری در این بازار داشته باشد.

محمد پارسا افزود: به واسطه رقابتی که در این بازار پدید می‌آید، بی‌شک قیمت‌های برق از شفافیت بیشتری برخوردار می‌شود که موضوع به نفع بازار و بخش خصوصی خواهد بود؛ به طوری‌که موجب تمرکز بازار برق شده و این بازار را از حالت انحصار خارج می‌کند.

به گفته وی، بورس برق می‌تواند موجب رقابت بالای تولید‌کنندگان داخلی با خریداران خارجی را فراهم کند.

مسعود حجت اظهار کرد: بورس برق با ایجاد یک رقابت سالم می‌تواند تا حد قابل توجهی به شفاف‌سازی قیمت برق کمک کرده و بازار این محصول را از انحصار خارج کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز درباره راه‌اندازی این نهاد با بیان اینکه در بورس برق نرخ‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند، گفت : قیمت گذاری در بورس برق همانند بورس اوراق بهادار کاملا شفاف خواهد بود و نیروگاه‌ها و تولیدکنندگان برق به عنوان عرضه‌کننده، برق را در بورس برق عرضه می‌کنند.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، به گفته علی صالح آبادی شرکت‌های توزیع برق، شرکت‌هایی که از برق ولتاژ بالا استفاده می‌کنند و شرکت‌های خصوصی که خود مستقیما برق را خریداری می‌کنند، به عنوان متقاضیان برق در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا، برق را در فضای کاملا رقابتی و شفاف خریداری می‌کنند.