Untitled-8 copy

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی نشان می‌دهد قیمت‌ها در روز 6خرداد در حالی اعلام شدند که نرخ دلار حواله بعد از چهار هفته متوالی متوقف شد و نسبت به هفته گذشته با افت 0.09‌درصدی همراه بود. همچنین قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی طی هفته گذشته روند نزولی را در پیش گرفته بودند و در روز 6خرداد با یک عقبگرد در کانال صعودی قرار گرفتند. از این‌رو رشد قیمت برخی از محصولات پتروشیمی را می‌‌‌توان تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی دانست.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه 6خردادماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای ماه جاری روند افزایشی را در پیش گرفته‌‌‌اند. نرخ دلار مبادله‌‌‌ای که از پنج هفته پیش روند صعودی را در پیش گرفته بود، طی چند روز اخیر با کاهش همراه بوده، به طوری که نرخ دلار مبادله‌‌‌ای در روز 6خردادماه 0.09‌درصد افت را به ثبت رسانده و قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی با نرخ دلار مبادله‌‌‌ای 41‌هزار و 860تومان تعیین شدند. به عبارت بهتر دلار مبادله‌‌‌ای از 41‌هزار و 896تومان در روز 30اردیبهشت‌ماه به 41‌هزار و 860تومان در روز 6خرداد رسید و با 0.09‌درصد افت همراه شد و از این‌رو موجب کاهش قیمت پایه بخشی از محصولات پتروشیمی شد. این در حالی است که بازارهای جهانی در وضعیت رکود قرار دارند و کاهش بهای دلار مبادله‌‌‌ای باعث افت قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی در حالی کاهش یافت که تغییر قیمت بسیاری از کالاها به میزان افت دلار است و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی بدون تغییر مانده‌‌‌اند. بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز 6خردادماه نشان می‌دهد که بیشتر محصولات این گروه با افت قیمت همراه بودند و در این بین اکریلونیتریل بوتادین استایرن 0150 با رشد 4.4‌درصدی معادل 3‌هزار و 284تومان به قیمت 78‌هزار و 590تومان رسیده است. در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، استایرن بوتادین رابر روشن 1502 با 1.4‌درصد افت، آخرین کالای کاهشی بود که نسبت به هفته گذشته یک‌هزار و 69تومان افت قیمت را به ثبت رسانده است. به طور کلی 50‌درصد گروه محصولات پلیمری تحت‌تاثیر رشد قیمت‌های جهانی با افزایش قیمت همراه بودند و 50‌درصد دیگر محصولات این گروه نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشتند که این موضوع نیز با توجه به توقف روند صعودی نرخ دلار مبادله‌‌‌ای اتفاق افتاده است.

در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای 28‌هزار و 500تومان قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، بیشتر محصولات پلیمری بدون تغییر قیمت نسبت به هفته گذشته باقی ماندند و در این گروه پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری BG821 با یک‌درصد رشد در رده نخست این گروه قرار گرفته است. این در حالی است که دلار مبادله‌‌‌ای موثر بر قیمت‌گذاری این گروه در روز 6 خرداد نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر تغییر قیمت‌های جهانی رخ داده است.

در گروه کالایی شیمیایی‌‌‌ها نیز بیشتر گروه‌‌‌ها با کاهش قیمت همراه بودند یا نسبت به هفته گذشته تغییری نداشتند. در بین محصولات شیمیایی اوره پریل با 5.8‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی و متانول با 4.5‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه برخی از محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات محدود قیمت‌های جهانی رقم خورده است و توقف نرخ دلار مبادله‌‌‌ای نیز ازجمله دلایل مهم عدم‌تغییر قیمت برخی از محصولات این گروه کالایی به حساب می‌‌‌آید.

کمترین معاملات شیمیایی‌‌‌ها در یک سال رقم خورد

تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در بازه زمانی 29اردیبهشت تا 4خردادماه میزبان 104‌هزار و 118تن محصول پلیمری بود که با احتساب تقاضای 1.2برابری نسبت به عرضه در نهایت 83‌هزار و 133تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر میزان تقاضا برای فرآورده‌‌‌های پلیمری در بازه مورد بررسی 125‌هزار و 747تن به ثبت رسید که در نهایت 79‌درصد از میزان عرضه به فروش رسید. مقایسه معاملات دو هفته متوالی نشان می‌دهد که میزان معاملات نسبت به دوره 22 تا 28اردیبهشت‌ماه سال‌جاری 3.3‌درصد کاهش داشته است. همچنین بازار فیزیکی فرآورده‌‌‌های نفتی نشان می‌دهد که در دوره مورد بررسی 298‌هزار و 62تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی عرضه شد که با استقبال 20‌هزار و 754تنی مواجه شد و در نهایت 171‌هزار و دو تن از این محصولات نیز مورد معامله قرار گرفت. بررسی معاملات دو هفته متوالی تالار محصولات پتروشیمی نشان می‌دهد که میزان معاملات شیمیایی‌‌‌ها 81‌درصد کاهش یافته است. به عبارت بهتر میزان معاملات ظرف هفته گذشته کمترین میزان دادوستد در رینگ فیزیکی شیمیایی‌‌‌ها طی یک‌سال اخیر محسوب می‌شود.