آزاده حسینی- گرچه کاهش نرخ ارز و رکود بازار طی هفته گذشته باعث بدبینی فعالان نسبت به آینده و پایین آمدن سطح قیمت‌ها در بازار فولاد شده بود، اما این تفاوت قیمت بین بورس و بازار در مورد ورق تا جایی پیش رفته بود که قیمت‌های ورق در بورس با وجود پایین بودن سطح بازار بیش از ۲۰۰‌تومان در هر کیلو اختلاف داشت و ایجاد رانت می‌کرد از این رو با توجه به جوی که در بازار حاکم بود، بورس کالا در راستای حذف رانت احتمالی در بازار ورق اجازه رشد ۶۰ تومانی نرخ ورق گرم را داد. روز گذشته در بین محصولاتی که فولاد مبارکه در روز مبادلاتی ورق عرضه کرد تنها ورق گرم C با افزایش قیمت روبه‌رو شد این محصول به دلیل تفاوت بالای قیمت بین بازار و بورس و برای از بین بردن رانت اجازه افزایش سقف قیمت گرفت. ورق گرم C که در بازار از آن به عنوان ورق ضخیم یاد می‌شود (ضخامت ۵ تا ۱۶ میلیمتر) روز گذشته در حالی عرضه شد که قبل از روی تابلو آمدن بحث و جدل فراوانی برای کشف نرخ آن صورت گرفت؛ چرا که طبق خواسته مدیران فولاد مبارکه قرار بود در ابتدا بر مبنای ۳ هزار تن عرضه شود و اجازه رقابت به کارگزاران داده شود، اما بورس با اجازه رقابت به کارگزاران مخالفت کرد و حتی با افزایش حجم همراه با رقابت نیز اجازه داده نشد و در نهایت به این محصول بورس اجازه رشد قیمت۶۰ تومانی داده و نرخ پایه این محصول ۷۵۳ تومان مشخص شده و بدون اجازه رقابت به کارگزاران عرضه شد که به دلیل افزایش حجم عرضه تا ۱۴ هزارو ۵۲۰ تن موضوع تسهیم به نسبت نیز منتفی شد و نیاز بازار پاسخ داده شد.

بحث تسهیم به نسبت در حالی از سوی بورس مطرح شد و مورد مخالفت کارگزاران قرار گرفت که طبق آیین‌نامه‌های جدید معاملاتی متقاضیان ورق تنها می‌توانند ۱۱۰ تن محصول در رینگ مبادلاتی فولاد خریداری کنند و از این رو تسهیم به نسبت این حق مشتریان را ضایع می‌کرد و به همین دلیل فولاد مبارکه میزان عرضه خود را افزایش داد تا به همه متقاضیان محصول برسد.

یکی از مشکلاتی که این روز‌ها در رینگ فولاد وجود دارد این است که طبق آیین نامه‌های بورس، فولاد مبارکه اجازه ثبت سفارش کمتر از ۱۱۰ تن را به مشتری نمی‌دهد و بورس نیز اجازه مطرح شدن تقاضای بیش از ۱۱۰ تن را نمی‌دهد. از این رو متقاضیان برای دریافت محصول با وجود داشتن پروانه‌های تولید با مشکل مواجه می‌شوند.

دیگر محصولاتی که روز گذشته بر تابلو بورس آمدند ورق گرم B (ضخامت ۵/۲تا ۵ میلیمتر‌) با حجم یک هزار و ۳۲۰ تن بود که با همان قیمت‌های هفته قبل مورد مبادله قرار گرفت و همچنین ورق سرد نیز با حجم ۶۶۰ تن و با قیمت ۸۶۸ تومان مورد مبادله قرار گرفت. در همین حال، ورق گالوانیزه نیز از سوی این شرکت با حجم ۲۲۰ تن با نرخ ۹۷۳ تومان به فروش رسید.

تنها فولادساز خصوصی که روز گذشته در رینگ مبادلاتی فولاد عرضه کرد فولاد غرب آسیا بود که به میزان ۱۲۰۰ تن ورق سرد با قیمت ۸۹۵ تومان فروخت.