خبرگزاری فارس - یک کارگزار معاملات آتی سکه افزایش میزان ضرر معامله‌گران آتی بیش از حد سپرده آنها را تایید کرد و گفت: بهترین اقدام در این شرایط توقف چند روزه معاملات آتی سکه تا ثبات نرخ دلار و طلا یا عدم کاهش نرخ دلار توسط بانک مرکزی است. امیر اسدی با اظهار تاسف از اینکه در حال حاضر ضرر معامله گران آتی سکه بیش از میزان سپرده آنها شده است، بیان کرد: در چهارشنبه هفته گذشته و دو سه روز قبل، بازار سه درصد منفی شد و جو روانی روز یکشنبه نیز برای معاملات منفی است. این روند باعث شده در برخی موارد ضرر‌های مشتریان از سپرده آنها بیشتر شود. وی افزود: کارگزاری در این شرایط می‌تواند دو اقدام انجام دهد، یکی اینکه از مشتری شکایت کند ولی راه بهتر این است که با توجه به عدم شفافیت در معاملات سکه در این شرایط چند روز معاملات سکه متوقف شوند تا روند قیمتی سکه و دلار در بازار مشخص شود. این کارگزار معاملات آتی با اشاره به اینکه این وضعیت باعث خروج مشتریان از بورس شده است، گفت: برخی از مشتریان بزرگ و فعال با توجه به وضعیت و اخباری که از سوی بانک مرکزی در خصوص ارز و سکه اعلام می‌شود و باعث روند منفی بازار شده در حال کناره‌گیری از بازار هستند.

وی در خصوص میزان ضرر معامله‌گران افزود: میزان ضرر مشتریان بستگی به تعداد قرارداد‌های آنها دارد و مشتری که ۴۰۰ قرارداد دارد، میزان سپرده آن حدود ۲۴۰ هزار تومان است. بر اساس این شرایط و وضعیت که برای بورس به وجود آمده بهترین راهکار این است که بانک مرکزی قیمت دلار را کاهش ندهد زیرا مشتریان دیگر برای معاملات خود به اونس جهانی و سکه توجهی نکرده و تنها به دلار نگاه می‌کنند. اسدی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بیشترین کاهش قیمت برای معاملات آتی مربوط به آبان ماه است، تصریح کرد: ضرر‌هایی که اقدامات فعلی در خصوص ارز به مشتریان متحمل کرده به حدی است که معلوم نیست تا چه زمانی بتوانند در این وضعیت طاقت بیاورند و اگر ادامه پیدا کند از توان آنها خارج خواهد شد. وی تصریح کرد: وقتی چهارشنبه هفته گذشته و دیروز بازار در هر روز سه درصد منفی شد و این زنگ خطر را به بورس اعلام کردیم و گفتیم اگر با توجه به روند منفی بازار برای سومین بار میزان سپرده اکثر معامله‌گران پایین‌تر از حد مجاز شود، میزان ضرر بیش از سپرده را کارگزار باید پرداخت کند.

زیان معامله‌گران آتی سکه در پی تدابیر ضد و نقیض بانک مرکزی

همچنین فرزان سهرابی از کارشناسان اقتصاد بین‌الملل در خصوص اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ ارز به هزار تومان اعلام کرد: پس از اعمال ناگهانی مالیات بر ارزش افزوده، افزایش نرخ دلار و اعلام حذف مالیات بر ارزش افزوده از سوی رییس کل بانک مرکزی و اثرات منفی که این اخبار روی معاملات سکه در بورس گذاشت، هفته گذشته بانک مرکزی اعلام کرد قصد کاهش ارز تا هزار تومان را دارد.

وی ادامه افزود: همان طور که افزایش و کاهش نرخ ارز از سوی بانک مرکزی همه را شوکه کرد، بورس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در روزی که خبر کاهش نرخ ارز تا هزار تومان اعلام شد بیش از ۱۰ هزار تومان قیمت سکه در بورس کاهش یافت، این شوک روانی ادامه داشت تا اینکه در روز گذشته وضعیت بورس در بخش سکه با بحران روبه‌رو شد. این کارگزار معاملات سکه با اشاره به این که دو روز پشت سر هم یعنی چهارشنبه هفته گذشته و شنبه معاملات آتی سکه ۳ درصد منفی شد، بیان کرد: در این شرایط ضرر معامله‌گران بورس به حدی رسیده که از سپرده آنها نزد بورس بیشتر شده و کارگزاران باید این ضرر را بپردازند. به گفته سهرابی، میزان این خسارت‌ها بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است که باعث روی‌گردانی و خروج بسیاری از معامله‌گران از بورس می‌شود.