کاهش 32 هزار تومانی سکه آتی
عکس: آکو سالمی
ارزش و حجم مبادلات بازار در هفته گذشته با افت ۲۲ درصدی روبه‌رو بود

گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستد سکه در بازار داخلی تحت‌تاثیر سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی با افت قیمتی بالایی مواجه شد، در بازار آتی بورس کالای ایران این میزان کاهش به 32 هزار تومان رسید، این در حالی بود که ارزش معاملات بازار همچنان بالای یک تریلیون ریال است.
قیمت طلا در بازارهای جهانی طی هفته گذشته در شرایطی تا روز چهارشنبه شب، در سطح بالایی معامله شد که بعد از تصمیم کمیته بانک مرکزی ایالات متحده قیمت‌ها اندکی افت پیدا کرد و پس از آن به یکباره سطح قیمتی این کالا به پایین‌تر از یک هزار و ۵۲۰ دلار نیز رسید. کمیته بانک مرکزی ایالات متحده بر این موضوع که اوضاع اقتصادی این کشور بهبود پیدا نکرده صحه گذاشت، به همین دلیل قیمت دلار تا حدودی بالا رفت، این در حالی بود که محرک‌های اقتصادی خاصی در این جلسه برای بهبود اوضاع اعلام نشد. اما بازار داخلی که چند وقتی است علاوه بر اینکه متناسب با روند جهانی حرکت می کند به تاثیر از سیاست‌های متغیر مالی و پولی بانک مرکزی بیشترین نوسان را طی دو هفته گذشته تجربه کرد. در بازار نقدی روز پنج‌شنبه قیمت سکه به تاثیر از کاهش نرخ دلار رسمی به سطح ۴۴۱ هزار تومان رسید. این در شرایطی است که به باور فعالان، تداوم کاهش قیمت سکه با توجه به افت قیمت‌های جهانی و سیاست اعلامی بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ دلار به پایین‌ترین سطح، وجود دارد. بازار داخلی هر چند با نوسان قیمتی شدیدی طی این دو هفته گذشته همراه بود، اما در روزهای پایانی هفته از التهاب بازار کاسته شد و سکه به نرخ پایین‌تری از حد در نظر گرفته شده رسید. بازار سکه آتی بورس کالای ایران نیز همگام با حرکت بازارهای جهانی و افت قیمت‌ها در بازار نقدی، شاهد نزدیک شدن قیمت تسویه معاملاتی سکه تیرماه به قیمت بازار نقدی بود. بر این اساس، دادوستدها در بازار آتی با نوسان رو به پایینی مواجه شد. در مجموع در بازار آتی بورس کالای ایران، طی هفته منتهی به ۲ تیرماه ۲۶ هزار و ۱۲۰ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۲۴۱ میلیارد و ۱۷۴ میلیون و ۷۹۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل با افت ۱۳/۲۶ و ۸/۲۲ درصدی از لحاظ حجم و ارزش مبادلات مواجه شد.
بیشترین حجم مبادلات برای سکه مبادلاتی آبان ماه بود که 13 هزار و 679 قرارداد به ارزش 696 میلیارد و 340 میلیون و 660 هزار ریال برای آن بسته شد، این در شرایطی است که دادوستد سکه معاملاتی تیرماه 4 هزار و 118 قرارداد به ارزش 150 میلیارد و 972 میلیون و 680 هزار ریال بود. برای سکه تحویلی شهریورماه 8 هزار و 320 قرارداد به ارزش 393 میلیارد و 717 میلیون و 170 هزار ریال بسته شد. همچنین در هفته گذشته دادوستد سکه دی ماه تنها با دادوستد 3 قرارداد به ارزش 144 میلیون و 280 هزار ریال دنبال شد.
اما روند حجمی مبادلات در بازار آتی با وجود اینکه با کاهش اندکی روبه‌رو شده بود، اما در نهایت همچنان ارزش حجمی روی سطح بالای یک تریلیون ریال بود. سطح قیمت‌ها در بازار آتی نیز تحت تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی با افت قابل محسوسی به بیشترین میزان کاهش طی سه ماهه ابتدایی سال‌جاری رسید. قیمت سکه تیرماه از ابتدا تا پایان هفته ۱۵ هزار و ۴۴۶ تومان و ۹ ریال افت پیدا کرد، همچنین سکه مبادلاتی شهریورماه با ۳۱ هزار و ۵۲۰ تومان و ۷ ریال کاهش طی همین مدت مشابه مواجه شد. دادوستد سکه تحویل آبان‌ماه با بیشترین میزان کاهش روبه‌رو بود، به طوری که قیمت آن با ۳۲ هزار و ۶۷ تومان و ۲ ریال افت روبه‌رو بود. سکه مبادلاتی دی ماه نیز با توجه به آغاز فعال شدن آن در سیستم مبادلاتی بازار، تنها در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه با ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رشد مواجه شد.