پدرام ایزدی - تولیدکنندگان ورق گرم و تسمه در هند در ماهی که گذشت بازارهای صادرات را هدف قرار داده و در دو ماهه اول سال مالی جدید مجموع حجم صادرات خود را به 226 هزار و 380 تن افزایش دادند، درحالی که حجم کل صادرات این محصول در سال مالی فروردین 2010-اسفند 2011 بالغ بر479 هزار و 590 تن بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط کمیته کارخانجات مشترک وزارت فولاد، اروپا برای دومین ماه پیاپی همچنان در صدر فهرست مقصد نهایی صادرات قرار دارد، ولی بر خلاف فروردین ماه، ماه گذشته آفریقا و خاورمیانه فاصله خود را با اروپا کاهش دادند.
صادرات ورق گرم هند در اردیبهشت ماه به 115 هزار و 710 تن رسید. از این میزان، در حدود 43 هزار و 250 تن یا 4/37 درصد به بلژیک، ایتالیا و اسپانیا فرستاده شد. در فروردین ماه، صادرات به این سه کشور بالغ بر 85 هزارو 180 تن یعنی 77 درصد از مجموع 110 هزار و 670 تن بوده است.
استیل داینامیک پیش از این اذعان داشت که صادرات هند به اروپا در اوایل خرداد کاهش خواهد یافت؛ چرا که خریداران به دلیل پیش رو داشتن تعطیلات تابستان از پذیرش محموله‌های اوایل یا اواسط تیر اجتناب می‌کنند. در فروردین ماه صادرات به امارات متحده عربی از ۱۷ هزار و ۱۴۰ تن به حدود ۵ هزار تن در اردیبهشت ماه کاهش یافت. ولی صادرات به آفریقا، خصوصا صادرات ۱۴ هزار و ۷۹۰ تنی ورق گرم به تانزانیا در ماه گذشته، این کاهش را جبران نمود. خاورمیانه و آفریقا روی هم رفته در حدود ۲۲ هزار و۸۸۰ تن یا ۲۰ درصد از کل صادرات ورق گرم هند در اردیبهشت ماه را به خود اختصاص دادند.
جالب توجه است که ایالات متحده نیز به فهرست مشتریان درجه یک هند تبدیل شده است. صادرات ورق هند به این کشور در اردیبهشت ماه به 10 هزار و 200 تن رسید که صادرات این محصول در سال مالی 2010 تا 2011 فقط 550 تن بوده است.
این افزایش صادرات ورق هند را می‌توان از سویی به افزایش ظرفیت تولید کارخانجات هندی و از سوی دیگر به نبود تقاضا در بازارهای داخلی کشور نسبت داد، اما منتقدین به این سوال برمی‌خورند که آیا این روند برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت یا نه. به گفته منابع محلی در دهلی نو، بالا بودن قیمت کالا قطعا بر اقتصاد جهانی تاثیر گذار خواهد بود و در همه جا شاهد کاهش کلی این روند هستیم. شرایط مطلوب بازارهای صادرات برای مدت زیادی تداوم نداشته و در صورت عدم افزایش تقاضای داخلی احتمال دارد کارخانجات هند مجبور به کاهش تولید شوند.
منبع: میدل‌ایست، استیل داینامیک (MESD)