گروه بورس کالا- قیمت سکه با وجود اینکه در بازار نقدی نزدیک هزار تومان پایین افتاد،‌‌‌‌‌ ‌اما در بازار آتی بورس کالای ایران نوسان اندکی را تجربه کرد.

قراردادهای سکه تیرماه در محدوده قیمتی ۴۵۶ هزار تومان تا ۴۵۹ هزار تومان بود. سکه مبادلاتی شهریورماه نیز در نوسان ۴۸۵ هزار تومان تا ۴۸۸ هزار تومان بود. این در شرایطی است که قیمت سکه تحویل آبان‌ماه بین ۵۱۷ هزار تومان تا ۵۲۱ هزار تومان بود. در همین راستا فرزان سهرابی، یکی از کارشناسان اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره پیش‌‌بینی وضعیت سکه در بازار و بورس اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه قبل از اقدام بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ دلار، قیمت پایه سکه در بانک ملی حدود ۴۶۰ هزار تومان بود که پس از تصمیمی که در خصوص نرخ دلار رسمی انجام داد آن را به ۱۱۷۵ تومان رساند، نرخ پایه سکه را بر اساس دلار رسمی محاسبه کرد، بنابراین پایه سکه بانک مرکزی به ۴۴۷ هزار تومان کاهش یافت. این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی که از افزایش نرخ اونس جهانی وجود دارد، کاهش قیمت سکه بانک مرکزی می‌تواند نشانه‌ای برای خرید سکه باشد، البته برخی از سوداگران قصد دارند قیمت‌ها را به کنترل خود در بیاورند. سهرابی با اشاره به اینکه به دلیل عمقی که در معاملات آتی سکه نسبت به گذشته ایجاد شده این افراد نمی‌توانند موفق شوند، افزود: اما افرادی که به تازگی وارد این بازار شده‌اند باید مراقب باشند تا تحت تاثیر اخبار و شایعاتی که در بورس مبنی بر افت قیمت‌ها منتشر می‌شود، قرار نگیرند، زیرا با توجه به شرایط معامله در بورس و این قانون که وقتی بازار صف فروش شده و قیمت‌ها رو به کاهش می‌رود، سایر معامله‌گران اقدام به خرید کنند تا بازار افت نکند، این افراد سودجو به دنبال ایجاد چنین شرایطی هستند تا پس از ایجاد صف فروش اقدام به خرید کرده و سود فراوانی را کسب کنند.
این کارشناس معاملات آتی در بورس کالا خاطرنشان کرد: در حال حاضر حداقل روزانه 5 هزار قرارداد سکه در بورس منعقد می‌شود که این نشان از عمق بازار این کالا است، بنابراین با توجه به اینکه به دلیل اخبار و شایعاتی که به تازگی در بورس منتشر شده ملتهب است، ولی فعالان بورس تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند، اما تازه‌واردان باید حواس خود را جمع کنند.