گروه بورس کالا- روز گذشته بیشتر فعالان بازار پتروشیمی‌از اعلام نرخ‌ها در بازار داخلی خودداری کرده و نوسان قیمت‌ها را دلیل این موضوع عنوان کردند.

به گفته فعالان اقتصادی، در این روز مبادلات بازار پتروشیمی‌به دلیل افزایش دوباره قیمت‌های پایه توسط بازرگانی پتروشیمی‌برای عرضه‌های امروز در بورس کالا به کما رفت.
در این روز بیشتر فعالان اقتصادی، با توجه به رکود در بازار پتروشیمی‌و همچنین کاهش تقاضا، بالارفتن نرخ‌ها را غیرمنطقی می‌دانند و معتقدند افزایش نرخ‌ها تنها به بازار شوک وارد خواهد کرد و ممکن است در کوتاه‌مدت اندکی بازار تحت تاثیر قرار گیرد و نرخ‌ها با رشد روبه‌رو شود، اما عملا نبود خریدار، تقاضای موثر و همچنین غیرمنطقی بودن نرخ‌ها سبب خواهد شد تا در درازمدت دوباره وضعیت به حالت فعلی باز ‌گردد.
در این روز اکثر محصولات پتروشیمی‌با افزایش ۵۰ تا ۶۰ تومانی نرخ پایه روبه رو شدند. گریدهای H لاله، ABS، ۵۰۳۰ و ۳۸۴۰ جزو محصولاتی هستند که با افزایش قیمت مواجه شدند. البته بیشتر آگاهان بازار با توجه به عدم کشش بازار، افزایش قیمت‌ها را غیرمنطقی دانسته و معتقدند بازار همچنان روبه پایین پیش‌بینی می‌شود و مطمئنا حجم معاملات امروز کاهش پیدا خواهد کرد.
در این روز نرخ پی وی سی در بازار داخلی ثابت ماند، اما بازرگانی پتروشیمی‌با افزایش 45 تومانی نرخ پایه پی وی سی برای عرضه‌های امروز سبب شد تا امکان افزایش قیمت پی‌وی سی 6558 در روزهای آتی و در بازار داخلی قوی تر شود؛ چرا که دو روز پیش خط تولید 6558 از مدار خارج شد و به احتمال زیاد هفته آتی آخرین عرضه این کالا محسوب می‌شود.
البته بازرگانی پتروشیمی‌درحالی نرخ پی وی سی را در بازار داخلی افزایش داد که نرخ جهانی این کالا همچنان در حال کاهش است و نرخ دلار نیز که یکی از بهانه‌های بازرگانی پتروشیمی ‌برای افزایش نرخ‌های پایه نیز بود، با افت مواجه شده است.
بیشتر فعالان بورس و بازار معتقدند با وجود افزایش نرخ پی وی سی، استقبال کننده ای در بازار نباشد و تناژ پایینی از محصولات با نرخ پایه خریداری شود؛ چرا که برخی از دلالان بزرگ بازار در فکر ثبت نرخ‌های پایه هستند.