گروه بورس کالا- قیمت سکه در بازار آتی بورس کالا در شرایطی نوسان اندکی را پشت سرگذاشت که مدیر این بازار اخبار جدیدی را برای فعالان اعلام کرد.

احمد رضایی، مدیر قراردادهای آتی بورس کالا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص شروع معاملات آتی سکه یک گرمی در بورس کالا اظهار کرد: کارهای مطالعاتی علمی در خصوص معاملات آتی سکه یک گرمی انجام و به سازمان بورس نیز ارسال شده است.
وی با اشاره به اینکه به زودی و در نیمه اول تیر ماه جلسه هیات پذیرش برای این کالا برگزار می‌شود، در واکنش به این مساله که آیا برای انجام این کار نیاز به مجوز بانک مرکزی وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه حدود دو میلیون سکه یک گرمی در اختیار مردم بوده نیازی به مجوز بانک مرکزی نیست و مردم می‌توانند معاملات آتی این کالا را در بورس انجام دهند.
مدیر قرارداد‌های مشتق کالایی بیان کرد: بر این اساس این کالا (سکه یک گرمی) تولید شده و در دست مردم وجود دارد و قابل معامله بوده و بانک مرکزی نمی‌تواند ایرادی به این کار بگیرد. همچنین، در همه کشورها به خصوص ایران به دلیل اینکه طلا یک کالا با نقد‌شوندگی بالا است هیچ نگرانی در خصوص شروع معاملات و بازار آن وجود ندارد. این مقام مسوول با بیان اینکه بازار طلا در کشور هم دارای عرضه کننده و هم دارای متقاضی خرید است، بیان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که قرار است در نیمه اول سال در بخش معاملات آتی انجام شود فعال‌سازی مجدد معاملات ۱۰ اونسی طلا است. رضایی در ادامه افزود: علاوه بر طلای ۱۰ اونسی قرار است نقره نیز در کنار طلا در معاملات آتی وارد شود. همچنین، کار‌های مطالعاتی برای ورود نقره در حال اتمام است. وی در خصوص چگونگی معاملات نقره گفت: نقره در وزن‌های مختلف از جمله ۵۰، ۱۰۰ گرمی و یک کیلویی قابل خرید و فروش در بخش معاملات آتی است. وی با اشاره به اینکه مذاکراتی با تولید کنندگان نقره از جمله شرکت‌های موته اصفهان و زر مهر مشهد انجام شده، افزود: برخی تولید کنندگان کنسانتره نیز پس از انجام فرآیند جدا سازی نقره تولید کرده و حتی چند تن نقره از این طریق تولید می‌کنند. بیشترین نوسان قیمتی در بازار مربوط به قراردادهای سکه آبان‌ماه بود. سایر قراردادهای معاملاتی نیز نوسان اندکی را پشت سر گذاشتند.