Untitled-2 copy

قیمت مس در ماه آوریل در مسیر صعودی قرار گرفته، به طوری که بالاترین رقم 14ماه گذشته را به ثبت رسانده و به بیش از 4.2دلار به ازای هر پوند رسیده است. فتح قیمت فلز سرخ در کنار دیگر کامودیتی‌‌‌ها به دلیل ضعف جدید دلار آمریکا و افزایش ریسک عرضه است. داده‌‌‌های جمع‌‌‌آوری‌‌‌شده توسط ISM به تعدیل فعالیت خدمات در ایالات‌متحده و کاهش شدید قیمت‌های این بخش اشاره می‌کند که به نفع سناریوی مناسب برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو است. همچنین علاوه بر بهبود شرایط مالی برای تولیدکنندگان در سراسر جهان، کاهش نرخ بهره ناشی از فشار ایالات‌متحده بر دلار برای قیمت‌گذاری معیارهای مس و افزایش قدرت خرید برای واردکنندگان کلیدی، باعث افزایش شدید پیشنهادها شده است. این موضوع با داده‌‌‌های تولیدی بهبودیافته از مصرف‌کننده برتر یعنی چین براساس PMI رسمی مواجه شد و نگرانی‌های مربوط به افت تقاضای این کشور را به چالش کشید.

در این بین، اختلالات در معادن اصلی بر بخش عرضه تاثیر گذاشته است. به عبارت بهتر مسائل لجستیکی در کنگو و خشکسالی در زامبیا مانع فعالیت معادن شده و از این‌رو میزان تقاضا از عرضه سبقت گرفته است. در نتیجه این موضوع کارخانه‌‌‌های ذوب چین را به کاهش 10درصدی مشترک در تولید نزدیک کرد تا حاشیه سود را بهبود بخشد.  همچنین در اواخر سال 2023 دستور تعطیل شدن معادن بزرگ مس در پاناما موجب شد تا حدود 400‌هزار تن از میزان عرضه مس در بازارهای جهانی کاسته شود که این موضوع نیز به برهم‌خوردن تعادل در بازار دامن زده است.

در ابتدای کاهش تولید مس بازار واکنش شدید به این موضوع نشان نداد، چراکه میزان تقاضا نیز از جانب چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز سرخ در دنیا در وضعیت نامطلوبی به سر می‌‌‌برد، اما با بازگشت این کشور به مدار رشد اقتصادی شرایط تولید در چین با تغییراتی همراه شد که این موضوع نیز مهم‌ترین معیار برای تقاضای مس به حساب می‌‌‌آید. بنابراین میزان مصرف انواع فلزات به‌ویژه مس نیز رو به افزایش رفت و با بروز این شرایط قیمت فلز سرخ در مدار صعودی قرار گرفت.  شاخص رسمی مدیران خرید تولیدی چین در ماه مارس برای نخستین بار بعد از 10ماه از سپتامبر بیشتر بود و شاخص 51.1 اعلام شد که گویای آغاز رشد اقتصادی در این کشور است. بنابراین تحلیلگران اقتصادی معتقدند که فعالیت‌‌‌های تولیدی در این کشور طی ماه‌‌‌های آینده افزایش خواهد یافت و میزان تقاضا از طرف چینی‌‌‌ها بیشتر خواهد شد که می‌‌‌تواند به عنوان یک عامل تعدیل‌‌‌کننده قیمت کامودیتی‌‌‌ها به‌ویژه مس عمل کند.

شرایط فعلی موجب شده است تا قیمت مس به بالاترین سطح خود در بیش از یک‌سال گذشته برسد و از ابتدای ماه ژانویه سال‌جاری تا به امروز حدود 9‌درصد افزایش داشته است. این در حالی است که پیش از این مس در ماه مارس 2022 به بالاترین قیمت و به کانال 5دلار به ازای هر پوند رسیده بود و پس از 14ماه فلز سرخ مجددا رکورد قیمتی خود را شکست و در سطح 4دلار به ازای هر پوند رسید.

بازارهای فلزی معمولا پشت سر هم حرکت می‌کنند و به طور کلی شرایط تقاضای چینی‌‌‌ها می‌‌‌تواند جهت قیمتی همه فلزات اساسی را به یک‌باره تغییر دهد. وضعیت موجود به تولیدکننده‌‌‌های مس اجازه می‌دهد سرمایه‌گذارانی را جذب کنند که بتوانند فعالیت تولیدی خود را در جهت تقویت اقتصاد پیش ببرند.