ایسنا- در چهل و چهارمین جلسه هیات پذیرش بورس کالای ایران سنگ‌آهن و نفت خام سنگین صادراتی ایران (IR/H) مورد پذیرش قرار گرفت.

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در این جلسه پذیرش نفت خام سنگین صادراتی ایران مطرح و پس از بحث و تبادل نظر برای عرضه در رینگ صادراتی بورس کالای ایران به تصویب رسید. محمودرضا خواجه نصیری اظهار کرد: معاملات نفت خام سنگین ایران هم به صورت نقدی و هم بر اساس سلف موازی استاندارد انجام خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: عرضه این کالا از سوی شرکت ملی نفت ایران و با قراردادهای یک هزار بشکه‌ای انجام خواهد شد.

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس افزود: سایر اطلاعات مربوط به عرضه این کالا از طریق سایت اینترنتی بورس کالای ایران و همزمان با انتشار اطلاعیه عرضه کالا منتشر خواهد شد.

فاز نخست راه‌اندازی بورس نفت، اواخر بهمن ماه سال ‌١٣٨۶ با مبادلات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ‌در بورس کالای ایران آغاز شد.

در فاز دوم این طرح بزرگ، رینگ صادراتی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌آبان ماه سال ‌١٣٨٨ در جزیره کیش راه‌اندازی شد که فاز سوم و نهایی آن با عرضه‌های بنزین و نفت کوره آغاز و نهایتا با عرضه نفت خام تکمیل می‌شود. همچنین در جلسه هیات پذیرش سنگ‌آهن دانه‌بندی برای عرضه در رینگ صادراتی بورس کالا پذیرش شد.

محمود رضا خواجه نصیری اظهار کرد: مصوبه هیات پذیرش صرفا درخصوص سنگ آهن دانه بندی صادراتی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی بوده و عرضه محصولات سایر تولیدکنندگان سنگ‌آهن کشور را شامل نمی‌شود.

خواجه نصیری تصریح کرد: سنگ آهن دانه بندی صادراتی مازاد مصرف داخلی بوده و مورد مصرف فولادسازان داخلی نیست و مبادلات صادراتی این کالا هیچ گونه تاثیری بر تامین مواد اولیه شرکت‌های فولادی نخواهد داشت.

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس گفت: ذکر این نکته نیز ضروری است که قبل از پذیرش این کالا در بورس نیز صادرات آن از طریق مزایده انجام می‌شد.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه شرکت‌های فولادی که از محل کنسانتره یا گندله تولیدی شرکت‌های تولیدکننده سنگ آهن داخلی تامین می‌شود، به صورت توافقی تعیین می‌شود، عرضه‌های صادراتی سنگ‌آهن دانه‌بندی تولیدی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی تاثیری بر سود شرکت‌های فولادی نخواهد داشت.