گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: پس از آنکه ذوب آهن قیمت پایه پیشنهادی محصول خود را در معاملات روز یکشنبه بالا برد، دیروز نوبت به فولاد مبارکه رسید و این شرکت نیز نرخ پایه تمامی محصولات خود را تا سقف۳ درصد بالا برد. در معاملات دیروز که نخستین عرضه فولاد مبارکه پس از بالارفتن نرخ ارز بود وانتظار افزایش تقاضا برای محصولات این شرکت نیز از ابتدای هفته ایجاد شده بود، ورق سرد B با۲۲ تومان رشد، ۸۶۸ تومان عرضه شد در حالی که آخرین قیمت آن ۸۴۲ تومان بود. ورق گرم B نیز با ۲۰ تومان رشد قیمت، ۶۸۳ تومان روی تابلوی بورس آمد در حالی که قیمت آن در معاملات قبلی بورس ۶۶۳ تومان بود.

ورق گرم C با ۲۱ تومان نوسان قیمت، ۶۹۳ تومان روی تابلوی بورس آمد حال آنکه رقم قبلی این محصول ۶۷۲ تومان بود. ورق گالوانیزه نیز با نرخ ۹۷۳ تومان کشف قیمت شد، اما همانند هفته قبل قرار بر این شد تا در زمان تحویل به صورت ورق رنگی و با در نظر گرفتن پریمیوم مورد توافق به مشتریان تحویل داده شود. نرخ قبلی این کالا ۹۴۵ تومان بود که نشان از رشد ۲۸ تومانی آن دارد.

ورق قلع اندود نیز با نرخ یک هزار و ۹۸ تومان ثبت شد، در حالی که عدد قبلی برای این کالا یک هزار و ۶۶ تومان بود.

رشد قیمت محصولات مبارکه که تا پایان هفته گذشته تصور می‌شد فرآیند افزایش پلکانی قیمت محصولات این شرکت به دلیل کنترل‌هایی که از سوی مسوولان اعلام شده بود و افزایش قیمتی که این شرکت در دو نوبت اخیر معاملاتی داشته، متوقف شده است.

البته با توجه به نرخ شمش و هزینه تولید در مورد نرخ‌های فولاد مبارکه انتظار می‌رفت قیمت‌ها بیشتر رشد کند، اما از آنجا که به هر مشتری اجازه خرید تنها ۱۱۰ تن کالا داده شد در نتیجه قیمت‌ها رشد نکرد و این سهمیه‌بندی مانع از رشد نرخ‌ها شد، البته گفته می‌شود با توجه به محدودیت‌های دیگری که مبارکه برای مشتری‌ها قرار داده امکان افزایش زیاد نرخ‌ها وجود نداشت؛ چرا که طبق مقررات جدید مبارکه، هر خریداری باید در ابتدا کد معاملاتی از مبارکه دریافت کرده و سپس از بورس کد معاملاتی بگیرد که این موضوع از نظر برخی از معامله‌گران، فعالیت‌های سفته‌بازی را در بازار ورق کمتر کرده است.

البته با وجود رشد قیمت ورق مبارکه، که از نگاه بسیاری از فعالان بازار منطقی بوده و نگرانی‌ها را نسبت به آینده این شرکت کاهش داده، اما در عین حال هنوز هم برخی فعالان بازار معتقدند که قیمت ورق باید کمی بالاتر از این نرخ‌ها در بورس معامله می‌شد؛ چرا که به عقیده این افراد طی این مدت قیمت‌های پایین و محدودیت فروش کالا به برخی از خریداران برای این تعداد از خریداران موقعیت ویژه‌ای را به‌وجود آورده که باید این شرایط تغییر کند.

البته با توجه به سیاست افزایش پلکانی قیمت ورق در مبارکه این احتمال و شایعه که فرآیند رشد قیمت‌ها در هفته آینده نیز ادامه یابد، وجود دارد.

دست‌اندرکاران بازار اعتقاد دارند همانند سال‌های گذشته بهتر بود سقف قیمت‌ها را باز می‌گذاشتند و به این صورت نرخ‌ها سریع‌تر کشف می‌شد؛ چرا که به عقیده این افراد اینگونه حرکت‌ها در بازار تنها نتیجه‌ای که دارد سردرگم شدن خریداران واقعی و بعضا ضربه پذیر شدن همین قشر است؛ چرا که دقیقا مشخص نیست اگر این هفته خرید خود را انجام بدهند بهتر است یا هفته بعد. به گفته این افراد در گذشته اگر نرخی غیر‌قابل پذیرش بود خریداران خودشان چانه‌زنی کرده و خواستار اصلاح قیمت‌ها می‌شدند، اما عملا در شرایط فعلی نه تنها فروشنده، بلکه خریدار نیز با دست بسته و بدون اختیار کافی معامله می‌کند.

در معاملات دیروز در مجموع ۱۲۳۲۰ تن ورق گرم C، ۱۴۳۰ تن ورق گرم B، ۹۹۰ تن ورق سرد B و ۵۵۰ تن ورق گالوانیزه و ۳۷۰ تن ورق قلع اندود معامله شد.