فارس- مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس کالا از عدم انجام عرضه محصولات فلزی شرکت‌های خصوصی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی برای تولید مواد نهایی خود از شمش وارداتی استفاده می‌کنند، افزایش نرخ دلار قطعا روی آنها اثر می‌گذارد.

محمدرضا الهی‌فر در خصوص اثر افزایش دلار و انجام عرضه‌های محصولات فلزی در بورس کالا اظهار داشت: عرضه‌های روز چهارشنبه کالا‌های فلزی لغو شد و از بین شرکت‌های فولادی تنها شرکت ذوب‌آهن امروز عرضه می‌کند. وی با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از شرکت‌های خصوصی فردا عرضه‌ای در بورس کالا نخواهند داشت، بیان کرد: عرضه‌ شرکت‌های خصوصی به دلیل اینکه اثرات افزایش نرخ دلار روی شمش فولاد هنوز مشخص نیست، انجام نمی‌شود بنابراین منتظر بررسی و نمایان شدن اثرات آن هستند.

مدیر کارگزاری سی‌ولکس افزود: شرکت ذوب آهن به دلیل اینکه یک شرکت دولتی است و سنگ آهن مورد استفاده خود را نیز برای تولید محصول نهایی دولتی تهیه می‌کند، افزایش نرخ دلار اثری روی قیمت آنها ندارد و طبق نرخ‌های گذشته عرضه‌های خود را ادامه می‌دهد.

الهی‌فر گفت: این در حالی است که شرکت‌های ‌خصوصی باید ببینند با توجه به افزایش نرخ دلار و اثری که روی شمش فولاد خواهد گذاشت، وضعیت قیمت‌ها به چه شکل است و اینکه آیا دولت اجازه افزایش قیمت می‌دهد یا خیر، بنابراین باید عملکرد شرکت‌های دولتی در این وضعیت بررسی شود و سپس در خصوص شرکت‌های خصوصی و نرخ‌های آنها تصمیم‌گیری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که مبادلات بورس کالا بر اساس دلار است یا بر افزایش نرخ سایر ارز‌ها نیز اثرگذار است، گفت: شاخص تعیین قیمت دلار است ولی امکان مبادله همه ارزها از جمله یورو یا ین چین وجود دارد، اما عمدتا دلار شاخص است و وقتی دلار افزایش یابد سایر ارزها نیز به تناسب افزایش می‌یابد.