مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت قراضه وارداتی در ترکیه به دلیل افزایش تقاضای این محصول بالا رفته است. هفته گذشته ۸ محموله قراضه در این کشور خریداری شده است. آخرین شاخص قیمت قراضه وارداتی به ترکیه حاکی از آن است که هفته گذشته ۳/۳ درصد رشد داشت. ترک‌ها به بازار وارد شدند و محموله‌های زیادی را خریداری کردند. از طرفی شاخص قیمت قراضه در بازار داخلی آمریکا و قراضه وارداتی به هند ثابت بود. شاخص قیمت قراضه وارداتی به ترکیه ۱۵ دلار افزایش داشته و هفته گذشته را در ۴۸۶ دلار سی‌اف‌آر به پایان برد. این قیمت نسبت به نرخ یک ماه قبل ۱۶ دلار رشد داشته است. ظاهرا خرید ترک‌ها به این دلیل افزایش یافت که بازار داخلی و قیمت‌های صادراتی رو به بهبود بود.

هفته قبل ۴۲ هزار تن قراضه مخلوط آمریکا که شامل قراضه سنگین ۱ و ۲ (۲۰-۸۰)، قراضه خرد شده و قراضه با کیفیت است به ترتیب در قیمت‌های ۴۷۳، ۴۷۸ و ۴۸۳ دلار هر تن سی‌اف‌آر ترکیه معامله شد که رشدی ۱۰ دلاری را در هر تن نسبت به هفته پیش از آن تجربه کرده است.

قیمت پیشنهادی قراضه صادراتی به این کشور نیز بالا رفته است. هم‌اکنون عرضه‌کنندگان قراضه اروپا خواستار فروش قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ (۷۰-۳۰) در قیمت ۴۵۵ دلار هر تن و قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ (۸۰-۲۰) در قیمت ۴۶۸ تا ۴۷۰ دلار هر تن هستند که ۱۵ دلار هر تن بیشتر از هفته قبل است.عرضه‌کنندگان قراضه در آمریکا نیز قیمت پیشنهادی خود را ۱۰ دلار هر تن بالا برده و قیمت پیشنهادی قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ (۸۰- ۲۰) را به ۴۷۵ دلار هر تن، قراضه خرد شده را به ۴۸۰ دلار هر تن و قراضه با کیفیت را به ۴۸۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسانده‌اند. در آمریکا شاخص قیمت داخلی قراضه خرد شده یک دلار در هر لانگ تن افزایش یافت که نسبت به یک ماه قبل ۱۷ دلار رشد داشت. بازار صادرات همچنان با تقاضای خوبی روبه‌رو بود. عرضه‌کنندگان قراضه در سی‌آی‌اس هم قیمت پیشنهادی خود را افزایش داده‌اند. قیمت پیشنهادی قراضه کلاس آ۳ رشدی ۱۰ دلاری را در هر تن نسبت به هفته قبل تجربه کرده و به ۴۶۵ دلار هر تن رسیده است.قیمت قراضه وارداتی کانتینری به هند نسبت به هفته قبل تغییری نداشت و نسبت به چهار هفته قبل ۴ دلار بالاتر است.

ثبات قیمت قراضه در چین

قیمت قراضه در بازار داخلی چین طی هفته گذشته به دلیل رکود بازار محصولات تمام شده ثابت بوده است. البته برخی از کارخانه‌ها به دلیل پایین بودن موجودی قراضه، قیمت خرید خود را بالا برده‌اند. یکی از کارخانه‌ها در شرق چین قیمت خرید خود را روز ۲۷ ماه مه ۵ دلار هر تن بالا برده است. به دنبال این امر قیمت خرید قراضه سنگین این کارخانه به ۵۷۵ دلار هر تن همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده رسیده است.در حال حاضر موجودی قراضه در چین کاهش یافته به همین دلیل کارخانه‌ها به ناچار قیمت خرید خود را بالا برده‌اند.یکی از کارخانه‌ها در شمال چین هم روز ۲۵ ماه مه به دلیل پایین بودن موجودی قراضه با کیفیت، قیمت خرید قراضه سنگین خود را ۷ دلار هر تن افزایش داده و به ۵۹۲ دلار هر تن رسانده است. کشاورزان گردآورندگان اصلی قراضه در چین هستند و اخیرا فصل برداشت محصول در این کشور فرارسیده که این امر منجر به کاهش قراضه شده است. اما با به پایان رسیدن این فصل در آینده نزدیک، مجددا عرضه قراضه به بازار افزایش خواهد یافت. در حال حاضر قراضه سنگین در مناطق شرقی چین در قیمت ۵۷۸ تا ۵۸۵ دلار هر تن همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده و در شمال این کشور در قیمت ۵۸۵ تا ۵۹۳ دلار هر تن معامله می‌شود که تقریبا مشابه دو هفته قبل است.

کاهش قیمت قراضه در ژاپن

موجودی بالای انبار‌ها موجب شده تا توکیو استیل ژاپن بار دیگر قیمت خرید قراضه را ۶ دلار کاهش دهد. کره‌ای‌ها درخواست خرید قراضه ژاپن را بالا برده‌اند، اما قیمت درخواستی هنوز ۴۲۶ دلار برای قراضه سنگین کلاس ۲ و در سطحی پایین است. قیمت خرید فعلی قراضه سنگین کلاس ۲ توکیو استیل ۴۲۰ تا ۴۵۱ دلار در هر تن است.