گروه بورس کالا - نفت کوره و نفت خام تا پایان خردادماه در بورس کیش عرضه خواهند شد. رییس سازمان بورس از عرضه نفت کوره قبل از نفت خام خبر داد و گفت: به‌زودی وزارت نفت فرم‌های پذیرش نفت خام را ارائه و در هیات پذیرش مطرح می‌شود. در همین حال علی صالح‌آبادی در واکنش به خبر عرضه نفت خام تا پایان ماه جاری، درباره تکلیف عرضه نفت کوره به خبرگزاری فارس اظهار کرد: نفت کوره در بورس کالا پذیرش شده است، مشکلی برای عرضه آن وجود ندارد و قرار شده وزارت نفت عرضه این کالا را شروع کند. وی با اشاره به اینکه تازه‌ترین مذاکرات با وزارت نفت در هفته گذشته انجام شد، افزود: برای عرضه نفت کوره قرار است وزارت نفت هماهنگی‌های لازم را با بورس کالا انجام دهد. رییس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آیا نفت کوره قبل از نفت خام در بورس نفت کیش عرضه می‌شود، گفت: قطعا نفت کوره قبل از نفت خام عرضه می‌شود. صالح آبادی در خصوص شرایط پذیرش و عرضه نفت خام بیان کرد: برای عرضه نفت خام ابتدا باید فرم‌های پذیرش پر و در هیات پذیرش مطرح شود که به زودی این فرم‌ها پر و در هیات پذیرش مطرح می‌شود. طی این جلسات شرایط عرضه مشخص و پس از نهایی شدن امیدنامه، به بازار اعلام می‌شود.

در همین حال پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گزارش داد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران انجام هماهنگی‌های لازم با سازمان بورس و اوراق بهادار برای عرضه نفت خام در بورس نفت کیش تا پایان خرداد ماه خبر داده است. احمد قلعه بانی در دیدار با شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی و علی صالح آبادی رییس سازمان بورس اوراق بهادار، از پیش فروش ۴ ساله معادل ۵ میلیارد یورو اوراق سلف نفتی در بورس نفت در سال ۹۰ خبر داد. قلعه‌بانی گفت: جزئیات بیشتر این موضوع به زودی در جلسه مشترک مطبوعاتی با وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: امیدواریم با عرضه فیزیکی و کاغذی نفت خام، شاهد رونق و شکوفایی هر چه بیشتر بورس نفت کشور باشیم.

انجام معاملات نفت خام به صورت سلف موازی در همین حال عضو هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: معامله نفت خام در تالار بین‌المللی بورس کالا در کیش به صورت سلف موازی انجام خواهد شد.

وحید وحیدی گفت: شرکت بورس کالای ایران آمادگی عرضه نفت خام را دارد، به طوری که نرم‌افزارهای مربوطه، دستورالعمل‌های لازم و نیز کارگزارها برای این عرضه آماده هستند. وی یادآور شد: برای رسیدن به میزان آمادگی بالا، در چند نوبت نرم‌افزارهای مربوط به معاملات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌در تالار کیش آزمایش شده‌اند که همگی موفقیت‌آمیز بوده و هیچ مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.