آرش مرشد سلوک، به «کالاخبر» گفت: معاملات گواهی سپرده شمش طلا رقیبی برای بازار سکه خواهد بود و با توجه به اینکه سکه حباب زیادی دارد، خرید شمش طلا از بورس‌کالا که براساس قیمت‌های روز کشف می‌شود، گزینه جایگزین مناسبی خواهد بود. او با بیان اینکه معاملات شمش طلا بازاری رقابتی و شفاف دارد، اشاره کرد: در این بازار با گواهی‌های سپرده معامله صورت می‌گیرد و این اوراق معرف مقدار مشخصی از طلاست. در واقع خریداران به‌جای طلا، برگه‌های گواهی سپرده را معامله می‌کنند و قیمت این برگه‌ها هم با نوسانات طلا تغییر می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: گواهی سپرده یکی از ابزارهای بورسی است که به دلیل سهولت در نگهداری کالا و نداشتن حمل‌ونقل کالا مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

به گفته مرشد سلوک، این بازار می‌تواند بازار طلا را به سمت شفافیت هدایت کند. در حال حاضر بازار فیزیکی طلا چندان شفاف نیست و به‌جز صرافی‌هایی که سکه را با درج کد ملی افراد می‌فروشند، معاملات مابقی مصنوعات طلا جایی ثبت نمی‌شود. اما در بورس تمامی معاملات به صورت شفاف به ثبت رسیده و قابل رصد است که این شفافیت برای جلوگیری از هر گونه تقلب یا تخلفی بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: از سوی دیگر با ثبت معاملات، مسوولان می‌توانند روند عرضه و تقاضا را رصد کنند و نیازهای بازار را تشخیص دهند. به این ترتیب برای مدیریت بهتر بازار می‌توانند تصمیم‌گیری و سیاستگذاری کنند.

مرشد سلوک توضیح داد: یکی از مزیت‌های مهم معاملات گواهی سپرده شمش طلا، معافیت از مالیات است و باید گفت این بازار اساسا از پرداخت مالیات معاف است.