مرکز خدمات فولاد ایران- چین که بزرگ‌ترین خریدار سنگ آهن در دنیا است، خرید خود را در ماه آوریل به دلیل بالا بودن قیمت این محصول نسبت به ماه پیش از آن کاهش داده است. حجم واردات سنگ آهن چین در ماه آوریل ۵۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تن بوده که نسبت به واردات ۵۹ میلیون و ۴۸۰ هزار تن در ماه مارس کاهش یافته است. واردات سنگ آهن در ماه آوریل همچنین افتی ۴/۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

بائواستیل پیش‌بینی می‌کند قیمت قراردادهای فصل دوم سنگ آهن ۲۵ درصد افزایش یابد. کارخانه‌ها در چین سنگ آهن مورد نیاز خود را در ماه مارس پیش از رشد قیمت این محصول خریداری کردند.

با رشد قیمت‌ها در ماه آوریل حجم معاملات نیز کاهش یافت. به دلیل کاهش اعتبارات بانکی چشم‌انداز آینده قیمت‌ها مشخص نیست.

قیمت نقدی سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد در بندر تیانجین چین ۲/۴ درصد نسبت به اول آوریل افزایش یافته و به ۱۷۹ دلار و ۷۰ سنت هر تن رسیده است.

حجم واردات سنگ آهن چین نیز طی ۴ ماه اول سال جاری رشدی ۵/۹ درصدی را تجربه کرده و به ۲۳۰ میلیون تن رسیده است.

حجم صادرات محصولات فولادی چین ماه گذشته ۹/۲ درصد پایین آمده و به ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تن رسیده است. همچنین حجم صادرات طی ۴ ماه اول سال جاری نیز ۱۷ درصد بالا رفته و ۱۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن ثبت شده است.

اقدامات دولت چین منجر به کاهش تقاضا در بخش مسکن که بزرگ‌ترین مصرف کننده فولاد در این کشور است، خواهد شد.

افزایش صادرات سنگ آهن برزیل به چین

همچنین حجم صادرات سنگ آهن برزیل به چین در ماه آوریل ۳۴/۶ درصد افزایش یافته. این در حالی است که حجم صادرات به اروپا افتی ۵۸/۹ درصدی و به ژاپن تقریبا ثابت بوده است.

ماه گذشته چینی‌ها ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن از برزیل وارد کرده‌اند که نسبت به واردات ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در ماه مارس افزایش یافته است. حجم واردات طی این ماه همچنین ۹/۳۲ درصد بیشتر از ماه آوریل سال گذشته است.

حجم صادرات به اروپا در ماه آوریل نسبت به صادرات ۵ میلیون و ۴۸۰ هزار تن در ماه مارس کاهش یافته و به ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تن رسیده است. حجم صادرات به ژاپن نیز در ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن ثابت بوده است.

در کل در ماه آوریل ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ آهن از برزیل صادر شده است که نسبت به رقم ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در ماه مارس کاهش اما در مقایسه با ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن طی مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. اگرچه حجم صادرات در ماه مارس تغییر چندانی را نسبت به ماه آوریل تجربه نکرده است، اما قیمت این محصول طی این مدت رشدی ۱۰ دلار و ۵۰ سنتی را در هر تن نشان می‌دهد و در ماه آوریل به ۱۲۶ دلار و ۹۰ سنت هر تن فوب برزیل رسیده است.