مرکز خدمات فولاد ایران- آخرین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس حاکی از آن است که قیمت انواع ورق در آمریکا هفته گذشته نزولی بوده و در اروپا نیز قیمت‌ها افت داشته است. قیمت میلگرد و ورق تخت در شمال و جنوب اروپا نیز نزولی بود. ورق گرم ترکیه رشد قیمت داشته و ۷۶۲ دلار درب کارخانه بود.

در شمال آمریکا شاخص قیمت ورق گرم فوب میدوست ۶ دلار در هر شورت تن افت داشت. ورق سرد به ۹۲۱ دلار در هر شورت تن کاهش یافت، در حالی که هفته قبل ۱۰۱۵ دلار بود. قیمت ورق تخت نیز حدود یک درصد افت داشت و به ۱۰۵۰ دلار هر شورت تن فوب میدوست رسید.متوسط مدت زمان تحویل ورق سرد و تخت کوتاه‌تر شده و زمان تحویل ورق سرد افزایش یافته به ۳۳ روز رسیده است. شاخص قیمت ورق گرم درب کارخانه در شمال اروپا ۵ یورو افت داشته به ۵۹۷ یورو در هر تن رسید. شاخص قیمت ورق سرد کمی رشد داشت و ورق گالوانیزه افت قیمت را تجربه کرد. همچنین شاخص قیمت ورق تخت نسبتا ثابت بود. متوسط زمان تحویل انواع ورق در این منطقه کوتاه‌تر شده است. در جنوب اروپا قیمت ورق سرد افت داشت و قیمت درب کارخانه ورق گالوانیزه ۶۴۵ یورو است. شاخص قیمت ورق تخت ۲ درصد افت داشته و به ۶۷۶ یورو رسید. متوسط زمان تحویل ورق گرم و گالوانیزه کاهش داشت.شاخص قیمت درب کارخانه شمال اروپا افت شدیدی داشته و به ۵۲۶ یورو رسید. قیمت میلگرد در جنوب اروپا ثابت بود. متوسط قیمت بیلت بورس لندن ۱۳ دلار رشد داشته به ۵۶۱ دلار در هر تن رسید. از این رو اختلاف قیمت بیلت و میلگرد هفته گذشته ۴۹ دلار افت داشت.

شرایط آشفته بازار ورق در انگلیس

بازار ورق در انگلیس به دلیل تعطیلات ماه آوریل در این کشور چندان مطلوب نیست. قیمت ورق گرم کاهش یافته و به ۶۵۴ تا ۶۶۰ یورو هر تن همراه با هزینه حمل رسیده است. تنها فروش محصولات انبار‌ها با این قیمت برای تجار سود دارد. در صورتی که قیمت این محصول افزایش نیابد، تجار ورق گرم ضرر خواهند کرد. خریداران با پیش‌بینی افت بیشتر قیمت‌ها در آینده وارد بازار خرید نمی‌شوند.

امکان خرید ورق گرم موجود در انبار از برخی از تجار در قیمت ۶۰۳ یورو هر تن درب انبار وجود دارد. قیمت ورق گرم ترکیه برای تحویل در ماه جولای نیز اخیرا در قیمت ۵۹۱ تا ۶۰۲ یورو هر تن پیشنهاد شده است. پیش‌بینی می‌شود قیمت ورق گرم ترکیه طی چند هفته آینده افزایش یابد. در حال حاضر موجودی ورق ترکیه در انگلیس کاهش یافته است.برخی از تجار اظهار داشته‌اند که ورق گرم تولید ماه ژوئن تا استیل در قیمت ۶۲۶ یورو هر تن ثابت است. البته هنوز صحت این امر تایید نشده. کارخانه‌ها در چین نیز قیمت ۶۰۲ یورو هر تن را پیشنهاد داده‌اند، اما به دلیل مشخص نبودن روند آینده بازار، هنوز خریدی انجام نشده است.ورق سرد در قیمت ۶۶۰ تا ۶۸۲ یورو در هر تن همراه با هزینه حمل در بازار پیشنهاد می‌شود؛ این در حالی است که قیمت برخی از محصولات برای تحویل در ماه‌های آینده در برخی موارد کمتر می‌باشد.

تقاضای ورق تخت ژاپن، کاهش یافت

به دلیل زلزله اخیر در ژاپن پیش‌بینی می‌شود که تقاضای ورق تخت در این کشور از ماه آوریل تا ژوئن کاهش یافته و به ۳ میلیون تن برسد.سطح تقاضا در ماه مارس در بخش ساختمانی و ماشین‌سازی پایین آمده بود. برآورد شده است که تقاضا در بازار داخلی ژاپن از ماه ژانویه تا مارس در حدود ۲ میلیون و ۲۴۰هزارتن باشد که نسبت به رقم ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن طی اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۰ کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود تقاضای ورق تخت از ماه آوریل تا ژوئن پایین بوده، اما در ماه جولای و با آغاز بازسازی خرابی‌ها افزایش یابد.

بازار ورق سی آی اس به دنبال افزایش قیمت‌ها

پس از افزایش تقاضای ورق سی آی اس در اواخر آوریل، تولید‌کنندگان منطقه قیمت‌ها را بالا برده‌اند. البته هنوز بسیاری در حال بررسی روند بازار هستند. تنها کارخانه ام ام کا هر هفته قیمت را بالا می‌برد. این کارخانه هفته گذشته ورق گرم خود را ۷۰۰ دلار فوب عرضه کرده و آخرین قیمت آن ۲۰ دلار دیگر بالا رفته است. ورق سرد تولید ژوئن این کارخانه ۸۳۰ دلار فوب است.کارخانه زاپوریشتال اوکراین نیز قصد دارد قیمت‌های صادراتی را تا ۲۰ دلار افزایش دهد و آخرین معامله آن با خریداران منطقه منا ۶۳۵ دلار فوب اودسا بوده است.