سنا - افزایش ۱۹ درصدی موجودی مس در انبارهای LME، از ابتدای سال میلادی تاکنون، دلیلی برای کاهش میزان تقاضای مس است.

طی هفته گذشته میلادی، قیمت مس در معاملات بورس فلزات لندن بیش از ۶۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت.

به گزارش رویترز، قیمت هر تن مس در پنج‌شنبه گذشته به کمتر از ۹۰۰۰ دلار رسید که کمترین میزان در ۵ ماه گذشته بود. در عین حال، با اعلام خبر کشته شدن بن‌لادن و تقویت ارزش دلار، قیمت مس هفته گذشته روندی نزولی را در پیش گرفت، به طوری که در بورس شانگهای هم قیمت مس افت ۵ درصدی را طی یک هفته تجربه کرد.

از دیگر دلایل کاهش قیمت مس می‌توان به شایعات موجود در بازار نسبت به سختگیری‌های چین در خصوص کنترل نرخ تورم در این کشور و افزایش نگرانی‌ها در خصوص کاهش میزان تقاضای مس در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان اشاره کرد که موجب فروش گسترده این محصول توسط تجار و سرمایه‌گذاران شده است.

همچنین کاهش بیش از حد انتظار شاخص مدیریت غیرعرضه‌ای در آمریکا (ISM)، افت شاخص تولیدات صنعتی در آلمان، افزایش نگرانی‌ها در خصوص کاهش رشد اقتصاد جهانی و افزایش نرخ بیکاری در آمریکا و رسیدن آن به عدد ۴۷۴ هزار نفر، از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت مس در هفته گذشته به شمار می‌رود.از سوی دیگر، افزایش ۱۹ درصدی موجودی مس در انبارهای LME، از ابتدای سال میلادی تاکنون، دلیلی دیگر برای کاهش میزان تقاضای مس است.

به علاوه، قیمت محصولات دیگری مانند طلا، نقره و نفت‌خام هم در هفته گذشته کاهش یافت. در ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺳﻪ ﻣﺎﻫﻪ روز ﺟﻤﻌﻪ در ﺑﻮرس ﻟﻨﺪن، ﻣﺲ ﺑﺎ ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺎﻳﻪ ۸۷۸۷ دﻻر در ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ۸۸۸۳ دﻻر و در ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﺣﺪ ﺑﻪ ۸۶۵۷ دﻻر رﺳﻴﺪ و در ﭘﺎﻳﺎن ﺑﺎ ﻗﻴﻤﺖ ۸۷۷۴ دﻻر در ﻫﺮ ﺗﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺷﺪ. در ﻣﻌﺎﻣﻼت ﻧﻘﺪی ﻧﻴﺰ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﻤﺎم ﺷﺪه آن ۸۷۹۰ دﻻر در ﻫﺮ ﺗﻦ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ.اما پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد قیمتی این فلز است. قیمت مس که با افزایش تقاضای چین، رشد می‌یابد، به زودی روند دیگری را در پیش خواهد گرفت. با توجه به نیاز چین به مس در بخش‌های ﻛﺎبل‌های ﺑﺮق، اﺗﻮﻣﺒﻴﻞﺳﺎزی، تلفن‌سازی و راه‌آهن، این احتمال وجود دارد که ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺲ به زودی در ﺳﻄﺢ ﺑﻲﺳﺎﺑﻘﻪای ﺑﺎﻻ رود که دلیل اصلی آن کافی ﻧﺒﻮدن ﻋﺮﺿﻪ اﻳﻦ ﻓﻠﺰ در ﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺑﺮای ﺗﻐﺬﻳﻪ ﭼﻴﻦ است. حتی امکان رسیدن قیمت هر تن مس به بالای ۱۰ هزار دلار نیز وجود دارد، اما بازگشت کارخانه‌های ذوب ژاپن که در اثر زلزله و فاجعه اتمی آسیب دیده‌اند به سطوح تولیدی طبیعی، قیمت مس را به توازن نسبی برمی‌گرداند.