مرکز خدمات فولاد ایران- صادرکنندگان بیلت سی آی اس از بنادر دریای سیاه طی دو هفته گذشته به دنبال افزایش قیمت بیلت خود به ۶۵۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه بوده‌اند. به همین دلیل عرضه بیلت به بازار کاهش یافته و بیلت در تناژ پایین معامله شده است که این امر منجر به بهبود بازار در منطقه دریای سیاه شده است. قیمت پیشنهادی بیلت در این منطقه از اواسط ماه آوریل تاکنون به طور متوسط هر هفته ۲۰ دلار بالا رفته است، این در حالی است که شرایط در دیگر بنادر چندان مطلوب نبوده است. کارخانه‌ها در بنادر شرقی تنها موفق به افزایش ۱۰ دلار قیمت پیشنهادی خود طی هفته گذشته شده‌اند، اما عرضه‌کنندگان بیلت از بنادر دریای خزر نتوانسته‌اند قیمت خود را بالا ببرند.

صادرکنندگان بیلت ترکیه نیز قیمت پیشنهادی خود را افزایش داده و در حال حاضر قیمت ۶۶۰ دلار در هر تن فوب را پیشنهاد داده‌اند که ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن بیشتر از اواخر ماه آوریل است.

هم‌اکنون بسیاری از کارخانه‌ها فروش محصولات ماه مه را به پایان رسانده و تمایلی برای فروش محصولات ژوئن نداشته و منتظر مشخص شدن روند بازار هستند.

در این میان کارخانه آرسلورمیتال اوکراین فروش محصولات ماه ژوئن خود را در قیمت ۶۴۰ دلار به ازای هر تن فوب آغاز کرده است. کارخانه‌ها در بلاروس نیز قیمت ۶۳۵ دلار در هر تن فوب را پیشنهاد داده‌اند. آخرین معاملات بیلت ماه مه کارخانه مت اینوست در قیمت ۶۴۰ دلار در هر تن فوب بسته شده است.

با توجه به افزایش تقاضای بیلت در خاوردور کارخانه‌ها در روسیه که محصولات خود را از بنادر شرقی این کشور صادر می‌کنند، موفق به افزایش قیمت محصولات خود شده‌اند. به دنبال این امر کارخانه اوراز بیلت ماه ژوئن خود را در قیمت ۶۵۰ تا ۶۵۵ دلار در هر تن فوب پیشنهاد داده که رشدی ۵ تا ۱۰ دلاری را نسبت به اواسط آوریل تجربه کرده است. آسیایی‌ها نیز تمایلی برای خرید در قیمت‌های جدید را نداشته و خواستار خرید با قیمت‌هایی کمتر از ۱۰ دلار هستند.شرایط بازار بیلت در منطقه دریای خزر چندان مطلوب نیست. عرضه‌کننده‌ها در تلاشند تا با کاهش عرضه، قیمت بیلت را در این منطقه بالا برده و ایرانی‌ها را وادار به خرید در قیمت‌های بالا بکنند، اما هنوز موفق نشده‌اند. اگرچه فروش بیلت ماه مه به پایان رسیده و هنوز فروش محصولات ژوئن آغاز نشده است، اما تقاضای بیلت سی‌آی‌اس پایین است. در صورتی که این شرایط ادامه داشته باشد، کارخانه‌ها در روسیه مجبور به صادرات محصولات خود از بنادر دریای سیاه به مناطق دیگر خواهند بود.

رشد قیمت بیلت در شمال آفریقا

همچنین افزایش قیمت پیشنهادی بیلت سی آی اس موجب شد تا هفته گذشته قیمت بیلت در شمال آفریقا افزایش یابد. خریداران تونسی و مغربی بیشترین فعالیت را دارند و قیمت پیشنهادی ۶۶۵ تا ۶۷۵ دلار سی اف آر را که نسبت به معاملات قبلی ۲۰ تا ۲۵ دلار بالا رفته، پذیرفته‌اند. عرضه‌کنندگان

سی‌آی‌اس معاملاتی در این منطقه داشته‌اند، ولی ترکیه و عرضه‌کنندگان جنوب اروپا ترجیح می‌دهند به بازار داخلی عرضه کنند تا اینکه در این قیمت‌ها صادر کنند. با این حال انتظار دارند قیمت‌ها اندکی افزایش یابد.اگر قیمت ۲۰ تا ۳۰ دلار دیگر افزایش یابد بازرگانان ترکیه‌ای حاضر به معامله هستند در حال حاضر قیمت درخواستی تونس و مغرب ۶۶۰ دلار سی اف آر است که معادل قیمت درب کارخانه عرضه‌کنندگان ترکیه‌ای است. بیلت اسپانیا ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار سی اف آر مغرب عرضه شده، ولی معامله‌ای در دو هفته گذشته بسته نشده است.