پلیمری‌ها با درون‌مایه رقابت

 ۱۰۰‌درصد پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها معامله شد

ظرف روزهای پایانی آبان بالغ بر ۲میلیون و ۴۵۰‌هزار تن محصول پلیمری شامل پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی، نساجی، پلی‌وینیل کلراید، نخ پلی‌‌‌استر و پلی‌استایرن مقاوم ۴۵۱۲ در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد. عرضه محصولات پرطرفدار پلیمری نظیر پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی و نساجی در رینگ فیزیکی به شکل هفتگی ظرف روزهای دوشنبه انجام می‌شود. برای محصولات پلیمری ذکرشده، تقاضای ۳میلیون و ۷۶۹‌هزار تنی به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۲میلیون و ۱۹۳‌هزار تن محصول از این بازار انجامید. در حالی که ۱۰۰‌درصد عرضه پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی و نساجی در این روز معامله شد، بخشی از عرضه نخ‌‌‌های پلی‌استر بدون مشتری ماند و بنابراین نسبت حجم فروش به عرضه در رینگ پلیمرها به ۸۹‌درصد رسید.

رقابت پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌های شیمیایی سقف ۱۰۰‌درصد را از دست داد

بررسی داده‌‌‌های معاملاتی محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالا ظرف روزهای پایانی آبان‌ماه از آن حکایت دارد که رقابت قیمتی متقاضیان به کمتر از ۱۰۰‌درصد فروکش کرده است. در حالی که رقابت قیمتی ثبت‌شده برای پلی‌پروپیلن شیمیایی EP۴۴۰L ظرف هفته قبل برابر ۱۳۳‌درصد بود، در روز دوشنبه ۲۹آبان‌ماه تقاضای ۹۹درصدی برای این محصول به ثبت رسید. فروکش رقابت قیمتی در این رینگ در حالی رقم خورد که میزان عرضه نسبت به هفته قبل تغییری نداشت، اما کاهش سهمیه خرید در هفته پایانی ماه باعث شد تا از رقابت قیمتی در این رینگ کاسته شود. سایر گریدهای پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی نیز در این روز با رقابت قیمتی معامله شدند؛ عمده رقابت‌‌‌ها در محدوده ۵۰‌درصد رقم خورد.

افزایش عرضه در رینگ نساجی‌‌‌ها

پلی‌‌‌پروپیلن نساجی دیگر محصول پلیمری پرطرفداری است که در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه می‌شود؛ بیشترین رقابت قیمتی برای پلی‌پروپیلن نساجی HP۵۵۰J انجام شد که این محصول با رشد نرخ ۶۷درصدی معامله شد. این در حالی بود که ظرف هفته گذشته همین محصول با رقابت ۹۰درصدی معامله شده بود. افزایش حجم عرضه در پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌های نساجی در فروکش رقابت قیمتی در این معاملات سهم داشت.