گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد که در تاریخ ۳/۵/۲۰۱۱ قیمت محصولات پتروشیمی‌در بازار آسیا به شرح ذیل بوده است. نفتا: قیمت نفتا در بازار آسیا در تاریخ ۳/۵/۲۰۱۱ در آسیا تحت تاثیر تقاضای قوی بازار و کاهش صادرات اروپا و آسیا به سطح ۱۱۰۶ دلار/تن، سی اف آر ژاپن رسید که در مقایسه با هفته قبل حدود ۱۸ دلار/تن رشد داشته است. بنزن: آخرین قیمت بنزن در بازار آسیا معادل ۱۲۲۶ دلار/تن، فوب کره‌جنوبی اعلام شده است که نسبت به هفته قبل افت نشان می‌دهد. سولفور: آخرین قیمت سولفور در بازار آسیا معادل ۲۴۰ دلار/تن، فوب امارات اعلام شده است که نسبت به قیمت ماه آوریل حدود ۱۵ دلار/تن افزایش نشان می‌دهد.

برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی‌ در خاورمیانه

به موجب اطلاعات منتشره، انتظار می‌رود که تولید محصولات پتروشیمی‌در کشورهای منطقه تا سال ۲۰۱۵ حدود ۵۰ درصد افزایش یابد که در این صورت، سهم منطقه از تولید جهانی محصولات پتروشیمی ‌به ۲۰ درصد خواهد رسید. شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در نظر دارند که مقدار تولید محصولات پتروشیمی ‌خود را از سطح فعلی (۱۰۵ میلیون تن) به ۱۵۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ برسانند. با تحقق این افزایش تولید، سهم این کشور‌ها از کل تولید جهانی محصولات پتروشیمی‌ از ۱۶ درصد فعلی به ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۵خواهد رسید. کشور عربستان، بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده محصولات پتروشیمی ‌منطقه، به دنبال این است که مقدار تولید خود را از ۲/۵۳ میلیون تن فعلی به ۷۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ برساند.

همچنین، امارات طبق برنامه قرار است تولید خود را تا سال ۲۰۱۵ دو برابر نموده و به ۸/۷ میلیون افزایش دهد. سایر کشورهای منطقه از جمله قطر نیز طرح‌های مختلفی برای افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ‌در دست اقدام دارند. در حال حاضر سهم تولید کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس شامل کشورهای عربستان، کویت، قطر، عمان، امارات و بحرین از کل تولید محصولات پتروشیمی‌منطقه خاورمیانه به ترتیب ۵۰ درصد، ۹ درصد، ۵ درصد، ۵ درصد، ۳ درصد و۱ درصد می‌باشد.

کاهش قیمت نفتا در اروپا

با توجه به کاهش قیمت نفت خام، آخرین قیمت نفتا برمبنای سیف شمال غرب اروپا معادل ۱۰۷۰-۱۰۶۲ دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با قیمت معامله قبلی حدود ۹ دلار/تن کاهش داشته است.