عوامل نزول بهای طلا

در هفته گذشته، بهای طلا در بازارهای جهانی با روندی نزولی همراه بود. میانگین هر اونس طلا در طول یک هفته گذشته کاهش۵/۸۱ دلاری داشت به طوری که میانگین هر اونس طلا در بازار جهانی در اول هفته با ۴/۱۵۶۶ دلار به ۹/۱۴۸۴ دلار در پایان هفته نزول کرد. در بازار داخلی نیز قیمت هر قطعه سکه طرح جدید با افت ۲۵۷۹۹ ریالی همراه بود. اهم اتفاقاتی که در بازار جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد عبارتند از:

در روز شنبه دهم اردیبهشت ماه در بازار داخلی هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۲ هزار و ۶۰۰ تومان، هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید ۴۲۲ هزار و ۵۸۰ تومان، نیم سکه بهار آزادی ۲۱۱ هزار و ۳۴۹ تومان و ربع سکه ۱۲۲ هزار و ۱۹ تومان معامله شد.

در بازار جهانی کاهش نرخ بهره بانک‌های آمریکا و به تبع آن کاهش نرخ دلار، تحولات سیاسی شمال آفریقا و خاورمیانه و در پی آن نوسانات قیمت نفت هم موجب شد تا بسیاری از اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران با توجه به نرخ تورم جهانی و کاهش اطمینان به دیگر بخش‌های سرمایه‌گذاری، همچنان فلز طلا را سرمایه‌ای امن و مطمئن بدانند. بنابراین هر اونس طلا با افزایش ۲۶ دلار و ۵۰ سنت نسبت به روز قبل ۱۵۶۶ دلار و ۴۰ سنت بسته شد.

در روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت بازار سکه با افزایش همراه بود به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با افزایش ۱۰۰۹ تومانی نسبت به روز گذشته همراه بود، قیمت هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار هم با افزایش ۴۲۰ تومانی نسبت به روز گذشته به ۴۳ هزار و ۲۰ تومان رسید، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۵۶۶ دلار اعلام شد که به دلیل تعطیلی بورس‌ها و بازارهای جهانی نسبت به روز قبل تغییری نکرد.

در روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه خبر مرگ بن لادن، باعث رشد بازار سهام در آسیا شد بازار طلا نیز با نوساناتی همراه شد. میانگین هر اونس طلا در این روز با کاهش ۲/۹ دلاری نسبت به روز قبل با ۱۵۵۷ دلار و ۵۰ سنت دادوستد شد. در بازار داخلی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار‌ آزادی در این روز ۴۲۴ هزار تومان و نیم سکه ۲۱۲ هزار تومان و ربع سکه هم ۱۲۳ هزار تومان است. سکه یک گرمی هم در این بازار ۶۱ هزار و۵۰۰ تومان بود که با روز قبل تفاوتی نداشت.

در روز سه‌شنبه سیزدهم اردیبهشت در پی رشد بهای دلار و خبر کشته شدن بن لادن، حجم معاملات این فلز گرانبها کاهش یافت که منجر به کاهش ۵/۱ درصدی نرخ طلا نسبت به اول هفته شد و قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با روندی کاهشی به ۱۵۴۴ دلار رسید. در بازار داخلی نیز هر قطعه‌ سکه‌ تمام‌ بهار آزادی‌ طرح جدید ۴۲۳ هزار تومان و هر قطعه‌ سکه‌ نیم‌ بهار آزادی نیز ۲۱۱ هزار تومان، همچنین هر قطعه‌ سکه‌ ربع بهار آزادی ۱۲۳ هزار تومان، سکه یک گرمی نیز ۶۱ هزار تومان همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی طی این روز ۴۳ هزار تومان فروخته شدند.

در روز چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با تداوم روند کاهشی خود با نرخ ۱۵۳۲ دلار و ۷۰ سنت معامله شد که یکی از علل آن کاهش حجم معاملات در این بازار به دلیل انتظار سرمایه‌گذاران در مورد اعلام شاخص‌های اقتصادی مهم آمریکا بود. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار ‌آزادی در این روز در بازار ۴۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و نیم سکه ۲۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ربع سکه هم ۱۲۲ هزار تومان بود. هر سکه طرح قدیم در بازار داخلی ۴۵۸ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی نیز ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۲ هزار و ۷۰۰ تومان دادوستد شد.

در روز پنج‌شنبه پانزدهم اردیبهشت ماه قیمت طلا در بازارهای جهانی به قیمت یک هزار و پانصد و بیست و یک دلار و چهل سنت در هر اونس خرید و فروش شد. در بازار داخلی نیز نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴۲۰ هزار تومان ، نیم سکه بهار آزادی ۲۱۰ هزار و۵۰۰ تومان و هر قطعه ربع سکه ۱۲۰ هزار تومان معامله شد. در روز جمعه شانزدهم اردیبهشت با افزایش بهای دلار، قیمت طلا برای ششمین روز متوالی با کاهش همراه بود و میانگین هر اونس طلا در این روز با۱۴۸۴ دلار و ۹۰ سنت دادوستد شد.

منبع: شرکت کارگزاری مبین سرمایه