مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته بازار فولاد سی‌آی‌اس با توجه به نزدیک شدن تعطیلات ماه مه فعالیت چندانی نداشت. قیمت بیلت ۱۵ دلار رشد داشت و امید به بهبود بازار نسبتا خوشبینانه است. تولید‌کنندگان بیلت سی‌آی‌اس قصد دارند قیمت‌ها را در بندر آزو دریای سیاه بالا نگه دارند تا جبران فروش پایین دو ماه اخیر آن‌ها شود. اغلب تولید‌کننده‌ها معتقدند که در ماه مه بازار با کمبود عرضه محصولات نیمه تمام مواجه است و ظاهرا عجله‌ای در عرضه تولید ژوئن ندارند. همچنین برخی قیمت‌ها را در سطوح خیلی بالا پیشنهاد داده‌اند. صادر‌کنندگان ترکیه نیز قیمت‌ها را ۲۰ دلار بالا برده به ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار فوب رسانده‌اند.

در بازار خاور دور عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس سعی دارند سطح فروش و قیمت‌ها را بالا ببرند. با این حال قیمت پیشنهادی بیلت سی‌آی‌اس در منطقه دریای خزر کاهش یافته چون علتی برای رشد وجود ندارد. ایران نسبت به قبل کمی افزایش تقاضا داشته، ولی سعی دارد قیمت را کاهش دهد و آماده پذیرش رشد قیمت بیلت سی‌آی‌اس نیست. در ایران همچون دیگر کشور‌های خاورمیانه وضعیت به نفع فروشنده‌ها نیست. هنوز تقاضای میلگرد در بازار داخلی مساعد نیست از این رو شاید هر افزایش قیمتی موقتی باشد.

خریداران کشور‌های مختلف سطح تقاضای متفاوتی دارند. مشتریان ترکیه، اماراتی و عربستانی تقاضای متوسطی دارند و منتظر روشن شدن جو بازار هستند. نوردکاران سوریه خرید را متوقف نموده‌اند. مصرف‌کنندگان مصری بر عکس پس از مدت‌ها فعال‌تر شده‌اند، البته آن قدر فعال نشده‌اند که بر جو بازار اثرگذار گردد. فعالان بازار سی‌آی‌اس منتظر بهبود تقاضای ایران هستند و معتقدند به زودی امکان پذیر است. اگر تقاضای ایران بالا برود عرضه محصولات نیمه تمام بین بنادر دریای سیاه و دریای خزر تقسیم می‌شود که مورد پسند فروشنده‌ها است و به افزایش قیمت کمک می‌کند. سطح فعلی تقاضا در این فصل از سال غیرمعقول است. فروشنده‌های سی‌آی‌اس دو ماهی است که منتظرند بازار این گونه شود حتی مجبور شدند صادرات به ایران را کاهش دهند و بر بنادر دریای سیاه فشار بیشتری وارد شود. صادر‌کننده‌ها که بیشتر تولید ماه مه را پیش فروش کرده‌اند قصد دارند قیمت فروش را ۱۰ تا ۱۵ دلار بالا برده به ۶۱۰ تا ۶۳۰ دلار فوب برسانند. پس از آن که تجار در بنادر دریای سیاه خرید را هفته گذشته بالا بردند قیمت‌ها ناگهان صعودی شد. تجاری که با ایران معامله می‌کنند نیز از این روند پیروی کردند. با این حال با توجه به ضعف بازار داخلی مقاطع، نتوانستند قیمت‌های پیشنهادی به دریای خزر را بالا ببرند حتی برخی کاهش قیمت نیز داشتند.

تولید ماه مه اورال استیل روسیه ۶۰۵ دلار فوب فروخته شد که ۱۵ دلار از هفته قبل ارزان‌تر بود. قزاق‌ها نیز قیمت را کاهش داده، تولید ماه مه را ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار فوب عرضه کرده‌اند.

در بازار خاور دور بیلت سی‌آی‌اس تقاضای بیشتری پیدا نموده است. مشتریان فیلیپین، تایلند و تایوان فعال‌تر شده‌اند و هفته گذشته چندین معامله داشته‌اند، البته فقط تجار از این بازار سود می‌برند چون کارخانه‌ها دو هفته قبل تولید ماه مه را در قیمت ۶۴۵ دلار فوب پیش‌فروش کرده یا عرضه محدودی دارند. تجار در حال حاضر در ۶۶۰ دلار سی اند اف ( ۶۳۵ دلار فوب ) فروش دارند. خریداران ویتنامی هنوز محتاطانه برخورد می‌کنند ولی احتمالا به زودی تمایل بیشتری به خرید خواهند داشت.