رقابت در رینگ پتروشیمی‌آزاد شد

عکس: آکو سالمی

خبر کاهش قیمت‌ها بازار را تحت تاثیر قرار داد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات گروه شیمیایی‌ها روز گذشته در رینگ پتروشیمی‌در حالی رخ داد که کارگزاران می‌توانستند در رقابتی آزاد به خرید محصولات پتروشیمی ‌بپردازند. البته در این روز خبر کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی که از ابتدای صبح توسط برخی از تاجران شنیده می‌شد، خریداران بورس کالا را نیز تحت تاثیر قرار داد و به این ترتیب کلیه تناژهای عرضه شده در این روز به فروش نرفت.برخی از آگاهان بازار، کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی را طی روزهای آتی شایعه می‌دانند و معتقدند؛ روز سه‌شنبه برخی از تاجران بازار کالاهایی مانند ۷۲۴۰ را با نرخ‌های بالا خریداری کردند و به همین دلیل به نظر نمی‌رسد که نرخ‌ها در روزهای آتی با کاهش روبه رو شود. اگر چه خرید این تاجران اندکی برای بازار تعجب آور بود، اما نوید کاهش قیمت‌ها را نمی‌داد.

با این حال در این روز برخی از محصولات در رینگ پتروشیمی ‌با نرخ پایه و برخی دیگر نیز با رقابت خریداری شدند، البته معامله آف گریدها نیز در این روز متاثر از خبر کاهش قیمت‌ها بود و به این ترتیب اکثر محصولات عرضه شده با نرخ پایه و تناژ پایینی خریداری شدند.

لوب‌کات آبادان و شازند معامله نشد

لوب‌کات پالایشگاه آبادان و شازند نیز در این روز به دلیل احتمال کاهش قیمت این کالا در روزهای آینده خریداری نداشت. برخی از فعالان بازار در انتظار کاهش قیمت این کالا به سر می‌برند. با این حال در این روز لوب‌کات شرکت پالایش نفت تهران با نرخ پایه خریداری شد.

در این روز سودکاستیک اروند نیز که در ابتدا ۳ هزارتن بود با افزایش عرضه‌ به ۶هزارتن رسید و با نرخ ۲۳۸ تومان در رقابت خریداری شد. سودکاستیک بندرامام نیز در این روز با نرخ پایه ۲۱۷ تومان عرضه شد که در رقابت با نرخ ۲۴۰ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

کاهش یا افزایش قیمت‌ها به میزان عرضه‌ها مرتبط است

عبدالله‌زاده، مدیربازرگانی پتروشیمی ‌امیرکبیر در خصوص آزادسازی نرخ‌ها در رینگ پتروشیمی ‌می‌گوید: هفته گذشته در بورس کالا جلسه‌ای بود که من در آنجا نیز نظرات خود را عنوان کردم.

آزادسازی قیمت‌ها در رینگ پتروشیمی‌ اگر چه سبب افزایش نرخ‌ها در دوره کوتاهی خواهد شد و به نظر می‌رسد که قیمت‌ها خارج از کنترل است، اما اگر تحملمان را بالا ببریم خیلی زود به نقطه تعادل می‌رسیم. در مورد رقابت‌های آزاد نیز همین طور است اگر اجازه بدهیم رقابت‌های آزاد در بورس کالا اتفاق بیفتد و خریدار و فروشنده به طور آزادانه به معامله بپردازند در زمان کوتاهی قیمت‌ها و تقاضاها واقعی خواهد شد.

وی در ادامه می‌افزاید: پیشنهاد من برای تعیین نرخ پایه محصولات پتروشیمی‌در بورس کالا، فوب منهای ۵ درصد روز است، البته نرخ پلی اتیلن هفتگی تغییر می‌کند و مانند نرخ نفت نیست.

نرخ‌های icis در خصوص محصولات پتروشیمی‌ نیز نقدی و موردی است، البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که در بازارهای جهانی با تغییر تناژ کالاها، نرخ آن محصولات نیز کاهش یا افزایش می‌یابد.

مدیر بازرگانی امیرکبیر در خصوص کمبود محصولات تولیدی این مجتمع در بازار به تعویض کاتالیست و مبدل‌های حرارتی در مجتمع امیرکبیر اشاره می‌کند و می‌گوید: تعمیرات خط تولید مجتمع از دوم اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۲ همین ماه ادامه خواهد شد، اما با آغاز تولیدات در مجتمع امیرکبیر نرخ‌ها در بازار داخلی تعدیل خواهد شد.

وی همچنین در خصوص پیش‌بینی بازار محصولات پتروشیمی ‌در آینده معتقد است؛ افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی مرتبط به میزان عرضه‌ها است و تعدیل نرخ‌ها تنها با بهبود عرضه‌ها رخ خواهد داد.