رضا زائر حیدری *
شاید کمی زود باشد اما به نظر می‌رسد روند کاهشی بهای فولاد متوقف شده است و جهت منحنی در حال تغییر است. طی هفته گذشته و به‌رغم وجود مازاد عرضه در بازار فولاد، تولیدکنندگان شمش در منطقه CIS به سختی روی ۶۰۰ دلار/ تن مقاومت کردند و معاملات روز جمعه در بورس لندن نشان داد که تصور فعالان بازار این است که منحنی بهای فولاد از نقطه کف فاصله گرفته است.

در منطقه CIS قیمت‌ها به حدود 600 تا 620 افزایش یافته است که قبول آن برای خریداران هنوز هم کمی مشکل است. بسیاری از واحد‌های نورد ترجیح می‌دهند خریدهای خود را تا زمان اطمینان از شرایط بازار به تعویق بیندازند. بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید تا خریداران از روند افزایشی بازار اطمینان یابند، اما بعضی از نشانه‌های تغییر هم‌اکنون دیده می‌شود.
تازه ترین معاملات بورس لندن بر پیچیدگی بازار افزود. بهای معاملات نقدی شمش در روز جمعه به ۵۶۵ دلار رسید که به معنای ۳۵ دلار افزایش در یک روز بود. روز قبل شمش ۵۳۰ و روز قبل از آن به طور میانگین ۵۳۵ دلار در هر تن تحویل انبار مدیترانه معامله شد. قیمت‌ها در حال افزایش است اما نه در یک مسیر مستقیم.
مازاد عرضه، عاملی برای پیچیدگی شرایط بازار
بدون شک در بازار مازاد عرضه وجود دارد. بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد، به‌رغم کاهش تولید در ماه فوریه، در ماه مارس تولید جهانی فولاد مجددا افزایش یافت، اما از سوی دیگر بر اساس بعضی از گزارش‌ها سطح انبارهای واحدهای نورد نیز پایین آمده است. خریداران در انتظار شرایط بهتر بسیاری از خریدهای خود را از اوایل ماه آوریل متوقف ساختند.
این کاهش در خرید و ایجاد سفارش‌های جدید احتمالا می‌تواند موجب پایین آمدن حجم تولید در ماه آوریل شود. اینها عواملی است که روی روند قیمت فولاد طی ماه جاری تاثیر خواهد داشت و در مواقعی موجب کاهش قیمت خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد در پایان ماه شاهد قیمت‌هایی بالاتر از ابتدای ماه مه ‌باشیم.
*تحلیلگر بازار فولاد