زهرا مسافر- به گفته فعالان بازار، طی روز‌های اخیر قراضه در بازارهای جهانی رشد قیمت را در میان مواد اولیه تجربه کرد. به اعتقاد این فعالان، هرچند که رشد نرخ قراضه در بازارهای جهانی بسیار اندک و به میزان ۱۰ دلار در هر تن بود، اما این افزایش روی نرخ شمش فولاد نیز تاثیرگذار خواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی فعالان بازار، طی ۱۰ روز آینده نرخ شمش فولاد با رشد ۱۰ دلاری در هر تن در بازارهای جهانی روبه‌رو خواهد شد. اما این در حالی است که بازار داخلی با دخالت‌های دولت با تغییر قیمتی مواجه نخواهد شد.

در همین حال شمش فولاد وارداتی در بنادر شمالی کشور طی روزهای پایانی هفته گذشته با کاهش ۱۰ دلاری در هر تن نسبت به ۱۰ روز ماقبل از آن روبه‌رو شد؛ به گونه‌ای که شمش ۱۵۰×۱۵۰ به ۶۳۵ دلار، سایز ۱۲۵×۱۲۵ به قیمت ۶۴۰ و شمش ۱۰۰×۱۰۰ نیز به نرخ ۶۵۰ دلار در هر تن رسید.

در این مدت، شمش تولید داخل در بنادر شمالی کشور با رشد قیمت ۵ تومانی در هر کیلو نسبت به هفته ماقبل از آن عرضه شد، از این رو شمش فولاد ۱۵۰×۱۵۰ ،۱۲۵×۱۲۵ و سایز ۱۰۰×۱۰۰ به ترتیب به نرخ‌های ۶۶۰، ۶۷۰، ۶۹۰ تومان مورد مبادله قرار گرفت.

همچنین در این مدت، شمش فولاد تولید داخل در بنادر جنوبی کشور با رشد ۵ تومانی نرخ در هر کیلو به فروش رسید؛ به طوری که شمش سایز ۱۵۰×۱۵۰ به قیمت ۶۳۵ تومان، ۱۲۰×۱۲۰ به نرخ ۶۶۰ تومان به فروش رسید.