گروه بورس کالا - تعیین نرخ نهایی خرما به جلسه امروز بین فروشنده و کارگزار عرضه‌کننده موکول شد تا بازار بتواند در این باره به توافق ضمنی فروشنده و متقاضی برسد. خرما طی دو هفته گذشته در دو نوع زاهدی و کبکاب در بورس کالا عرضه شد که قیمت هر کدام از این محصولات به ترتیب زاهدی ۸۵۰ تومان و کبکاب یک هزار و ۱۰۰ تومان بود، اما به دلیل نبود توافق خریدار و فروشنده بر سر قیمت، معامله‌ای برای این محصول طی این مدت انجام نشده است. محمدرضا گرامی‌پور مدیرعامل کارگزار عرضه کننده خرما در بورس، با بیان اینکه نرخ خرمای کبکاب به ازای هر کیلو ۱۰۰ تومان پایین آمد، اما به دلیل بالا بودن قیمت‌ها دادوستدی انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: کارگزار عرضه‌کننده تمامی‌اطلاعات مربوط به متقاضی این محصول و بازار را در اختیار فروشنده گذاشته تا با جلسه بین فروشنده و کارگزار عرضه‌کننده، قیمت نهایی این محصول در بازار تعیین شود.

گرامی‌پور درباره اینکه خرماهای عرضه شده چگونه خرماهایی هستند؟، افزود: خرمای زاهدی نوعی از خرماست که خشک، زرد رنگ و روشن است، در حالی که خرمای کبکاب در کارتن‌های ۳۰ کیلویی و به صورت فشرده و رنگ سیاه در بازار وجود دارد.

وی در ادامه افزود: بیشترین مصرف خرماهای زاهدی در خارج از کشور برای پاکستان است، اما داخل کشور به دلیل سلیقه مصرف و میزان بالای قندی که در خرماهای کبکاب وجود دارد، ایرانی‌ها بیشتر خرمای کبکاب مصرف می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد قیمت‌های بورس توافقی است و تضمینی نیست و دو طرف معامله باید در این زمینه به توافق برسند.