گروه بورس کالا - سه شنبه هفته جاری اولین عرضه بنزین در رینگ صادراتی صورت می‌گیرد.

محمدرضا شهیدی تبار، رییس هیات مدیره بورس کالای ایران با تشریح مزیت‌های بورس نفت برای اقتصاد ایران، وضعیت رینگ پتروشیمی‌ و نیز ورود بنزین به بورس اظهار کرد: اکنون بنزین برای صادرات در بورس پذیرش شده است و پس از آغاز معاملات صادراتی این محصول، بنزین برای معامله در رینگ داخلی هم پذیرش می‌شود. وی گفت: ایران با قدمت بیش از یکصد سال در صنعت نفت یکی از قطب‌های انرژی جهان به شمار می‌رود و لزوم تغییر در نحوه معامله نفت و فرآورده‌های نفتی با توجه به تحولات جهان ضروری به نظر می‌رسید و همین امر دلیلی شد تا حدود ۱۰ سال قبل اولین قدم‌ها برای راه‌اندازی بورس نفت برداشته شود.

شهیدی تبار افزود: در سال‌های گذشته راه‌اندازی این بورس با فراز و فرودهای زیادی رو به رو بود ولی تاکید ریاست جمهوری و نیز دکتر میرکاظمی، وزیر نفت مبنی بر راه‌اندازی کامل بورس نفت در سال‌های اخیر جان تازه‌ای به بورس نفت بخشیده است.

وی تصریح کرد: ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خود و جایگاه ممتاز در صنعت نفت جهان، قابلیت آن را دارد که بورس نفتی در حد استانداردهای معتبر جهانی داشته باشد و رسیدن به چنین جایگاهی دور از دسترس نیست.

مزیت‌های اقتصادی راه‌اندازی بورس نفت

رییس هیات مدیره بورس کالای ایران یکی از بزرگ‌ترین مزایای بورس نفت را ابزاری مناسب برای شکست تحریم‌های غیر قانونی علیه کشورمان به شمار آورد و گفت: بورس ابزار تحریم را به طور کامل بی‌اثر خواهد کرد.

وی افزود: بورس پس از مدتی می‌تواند مبادلات را با ریال انجام دهد و ریال به این ترتیب قابلیت معامله پیدا می‌کند و وقوع این امر می‌تواند ارزش پول ملی کشورمان را در سطح جهان بالا ببرد.

شهیدی تبار تصریح کرد: تالار بورس نفت کیش با بالاترین استانداردهای بین‌المللی ساخته شده و آمادگی انجام هر گونه معامله‌ای را دارد و جزیره کیش به علت سهل بودن قوانین و مبادلات آسان پولی و مالی می‌تواند میزبان خوبی برای خریداران خارجی تلقی شود.

رییس هیات مدیره بورس کالای ایران افزود: راه‌اندازی بورس نفت افزایش ارزش افزوده در زمینه فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی‌را به همراه دارد و نتیجه آن افزایش تولید ناخالص ملی و تحکیم موقعیت ایران در منطقه خواهد بود.

شهیدی تبار سال ۸۹ را سال رونق فروش فرآورده‌های پتروشیمی ‌ذکر کرد و گفت: محصولات پتروشیمی ‌و فرآورده‌های نفتی چهل درصد ارزش کل حجم معاملات بورس کالا را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که در سال جاری با افزایش محصولات پتروشیمی ‌مورد معامله در بورس کالا حجم مبادلات و ارزش آن شاهد افزایش باشد. وی افزود: از نظر رشد حجمی ‌در سال ۸۹ شاهد رشدی ۱۷ درصدی و از نظر ارزشی ۳۰ در صد رشد را شاهد بودیم که این امر نشان از رونق این معاملات دارد.

رییس هیات مدیره بورس کالا در ادامه گفت: در این سال ۶ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۶۴۶ تن فرآورده نفتی و محصول پتروشیمی ‌معامله شد که در بخش محصولات فرآورده‌های نفتی بیش از ۱۶ تریلیون ریال و در بخش محصولات پتروشیمی‌بیش از ۲۵ تریلیون ریال ارزش داشت.

شهیدی تبار در مورد حضور بخش خصوصی در بورس گفت: حضور خصوصی‌ها به ویژه پتروشیمی‌های خصوصی رونق بورس کالا را به همراه داشته و رقابت‌های شفاف و منصفانه پیامد حضور آنها است.

وی تصریح کرد: حدود ۵۴ قلم کالا در رینگ پتروشیمی‌در سال ۸۹ مورد معامله قرار گرفت و با حمایت‌های وزارت نفت پیش‌بینی می‌شود که امسال چندین محصول دیگر نیز وارد بورس شود. شهیدی‌تبار در مورد ورود بنزین به بورس کالا گفت: دولت دهم با حمایت از بورس نفت درصدد است که فازهای بورس نفت را به طور کامل راه‌اندازی کند.

رییس هیات مدیره بورس کالای ایران گفت: تا دو هفته آینده بنزین وارد بورس خواهد شد و این عرضه بر اساس قیمت فوب خلیج فارس انجام خواهد شد.

شهیدی تبار تصریح کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای صادرات ماهانه حداقل ۳۰ هزار تن بنزین از طریق بورس کالا آمادگی کامل دارد و ما بر همین اساس برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و تمام امکانات نرم‌افزاری و زیرساخت‌های لازم را برای این عرضه تدارک دیده ایم.

شهیدی تبار افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کشورهای عراق و افغانستان اولین خریداران بنزین ایرانی باشند، هرچند که کشورهای همسایه دیگر ما مانند ترکیه نیز می‌توانند خریدار بنزین تولیدی ایران باشند.

وی در ادامه گفت: مشخصات کیفی و میزان اکتان این فرآورده بر اساس استانداردهای وزارت نفت بوده و همچنین از نظر کیفیت، این محصول بر اساس استانداردهای مورد تایید پژوهشگاه صنعت نفت عرضه خواهد شد.

رییس هیات مدیره بورس کالا در ادامه خاطرنشان کرد: حمایت‌های وزیر نفت در مورد عرضه بنزین در بورس کالا نشان از آمادگی کامل این وزارتخانه برای راه‌اندازی بورس نفت دارد و به محض تعیین تکلیف حساب خزانه، این بورس راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: پیش از این برنامه و با توافقات انجام شده قرار بود بورس نفت با معامله نفت کوره راه‌اندازی شود و با عرضه نفت کوره، فاز سوم بورس نفت در کشور راه‌اندازی شود، اما با توجه به شرایط موجود در عرضه این محصول، بورس نفت با عرضه بنزین فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی تاکید کرد: شرکت بورس کالای ایران تمام اقدامات لازم را برای راه‌اندازی بورس نفت انجام داده و ما آماده هرگونه همکاری با وزارت نفت هستیم.

وی گفت: در همین راستا، کارشناسان بورس کالا روز یازدهم فروردین ماه نخستین معاملات آزمایشی بورس نفت را انجام دادند که هیچ گونه مشکلی در سیستم به وجود نیامد، حتی در روز دوازدهم تمام کارگزاران آماده معامله بودند که با انجام رایزنی‌های صورت گرفته، چند خریدار بزرگ در تالار حضور داشتند، اما گشایش بورس نفت به تعویق افتاد.

به گفته شهیدی تبار،‌ پس از افتتاح حساب خزانه و آمادگی شرکت ملی نفت ایران برای عرضه نفت کوره، این محصول به روی تابلوی معاملات بورس نفت می‌رود و امیدواریم بنزین و نفت کوره ایران بتواند با جذب مشتریان جدید اقتدار صنعت نفت ایران را به همه جهانیان به اثبات برساند.

در همین حال عباس یعقوبی دبیر هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران با اعلام اینکه بنزین از سه شنبه این هفته در تالار کیش عرضه خواهد شد، گفت: بنزین با اکتان ۹۸ و با حجم حدود ۳۰ هزار تن عرضه می‌شود.

وی در ادامه به کارگزارانی که عرضه و معاملات را انجام خواهند داد اشاره و اظهار کرد: کارگزارانی که ضمانت‌ها را طبق دستورالعمل به اتاق پایاپای سپرده باشند امکان معامله خواهند داشت. تاکنون تعدادی کارگزار این مراحل را گذرانده اند و هنوز به تعداد آنها افزوده می‌شود.

به گفته دبیر هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران بازار هدف بنزین صادراتی ایران کشورهای آسیایی و آفریقایی تعیین شده است.

یعقوبی در ادامه افزود: نوع پرداخت خریداران بنزین صادراتی در تالار کیش به صورت نقدی و ال سی خواهد بود. ضمن آنکه عرضه و فروش نیز به شکل فله‌ای انجام می‌شود. وی همچنین خاطر نشان کرد: پالایشگاه تولیدکننده بنزینی که قرار است برای صادرات عرضه شود پالایشگاه بندر عباس است و به احتمال زیاد محل تحویل نیز بندر عباس خواهد بود.

در همین راستا در حالی که هیات مدیره بورس کالا از فرآیند راه‌اندازی بورس نفت اظهار رضایت دارد، علی حسینی معاون سازمان بورس در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی بورس نفت گفت: سازمان بورس و بورس کالا تمام مقدمات شکل‌گیری بازار فرآورده‌های نفتی از جمله نفت کوره و بنزین را فراهم کرده و بعد از تنظیم و تصویب مقررات لازم در این راستا و نرم‌افزار معاملاتی، آشنایی کارگزاران با این نرم‌افزار نیز صورت گرفته است.

وی به پذیرش نفت کوره و بنزین در بورس کالا اشاره کرد و گفت:‌با اقدامات انجام شده به نظر می‌رسد که نیاز است وزارت نفت و حوزه فروش فرآورده‌های نفتی همت مضاعفی را در این راستا به خرج دهند و این موضوع را با یک نگاه جهادی دنبال کنند تا زمان را از دست ندهیم.

وی تصریح کرد: نفت کوره در حوزه کار شرکت ملی نفت ایران است و بنزین باید توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عرضه شود بنابراین از این شرکت‌ها درخواست می‌کنیم که در عرضه این محصولات سرعت بدهند.

بورس نفت که قرار بود در روز دوازدهم فروردین۹۰ راه‌اندازی شود، به‌رغم دستور رییس‌جمهور و وعده وزیر اقتصاد مبنی بر راه‌اندازی بورس نفت و نیز پذیرش نفت کوره و بنزین در بورس کالا، بنا به دلایل نامعلومی‌تاکنون راه‌اندازی نشده است، هر چند که مسوولان بورس کالایی روز سه‌شنبه را زمان عرضه بنزین در بورس کالا اعلام کردند، اما امیدواریم این زمان نیز به تاخیر نیفتد و ما شاهد عرضه بنزین در این تالار باشیم.