گروه بورس کالا - قیمت برخی از محصولات فولادی در بازارهای جهانی در حالی رو به بالا رفت که دادوستد برخی از دیگر محصولات در شرایط رکود به سر می‌برد. البته فعالان، درباره نوسان قیمت در بازارها اظهار کرده‌اند این روند موقتی است و در صورت فشار کارخانه‌ها روی افزایش قیمت محصولات، در برخی از محصولات فولادی شاهد افت قیمت خواهیم بود. در این رابطه مرکز خدمات فولاد ایران از وضعیت بازارهای جهانی و داخلی گزارشی تهیه کرده که در پی می‌آید:

بیلت بالا رفت

قیمت بیلت هفته قبل بالا رفت و محصول سی‌ای اس به ۶۰۰ تا ۶۲۰ دلار فوب رسید. در حالی که هفته قبل ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار بود. خریدها بیشتر برای تکمیل موجودی انبار بود به همین علت، نوسان بازار موقتی است. اگر کارخانه‌ها روی افزایش قیمت فشار بیاورند در هفته‌های آینده مجبور به کاهش آن خواهند شد. تجار ترکیه‌ای سعی کردند بیلت ۵۹۰ دلاری هفته قبل را در هر تن ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار فوب بفروشند ولی موفق نشدند. در خاورمیانه‌، شمال آفریقا و خاوردور بازار بیلت راکد است چون مقاطع خریدار ندارد و تفاوت قیمت بیلت با مقاطع به ۲۰ تا ۳۰ دلار به ازای هر تن رسیده که جوابگوی هزینه تولید کارخانه‌ها نیست. در چین قیمت بیلت تا ۶ دلار بالا رفت و به ۶۸۰ دلار با مالیات ارزش افزوده رسید. در بورس لندن قیمت بیلت ۲ دلار رشد کرد و به ۵۳۰ دلار در هر تن نقدی رسید؛ اما قراردادهای سه ماهه ۲ دلار افت کرد و روی ۵/۵۴۳ دلار بسته شد.

بیلت ایرانی بدون تغییر

بیلت در ایران هفته را با ثبات آغاز کرد. بیلت سایز ۱۵۰ در انزلی ۶۶۰ تومان و در بندرامام ۶۳۵ تا ۶۳۷ تومان اعلام شد. اما از روز دوشنبه به بعد آرام شد و بعضی از معاملات بیلت با کیلویی ۲۰ ریال پایین‌تر هم شنیده شد. اما معاملات در پایان هفته به شدت محدود بود. بیلت محصول سی‌ای‌اس تحویل بنادر شمالی در قیمت ۶۳۵ و ۶۴۰ دلار پیشنهاد می‌شود؛ ولی خریدار بسیار محدود است که ناشی از رکود بازار مقاطع است.

مقاطع و بازار کسادی

فعالیت‌های ساختمانی در اکثر بازارها در رکود است و بازار مقاطع کساد. به دلیل مسائل سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا میلگرد اروپا خریدار ندارد. اروپایی‌ها میلگرد را ۵۰۰ یورو در هر تن فوب پیشنهاد دادند؛ ولی تقاضا ضعیف است. تجار ترکیه‌ای ۲۰ دلار گرانتر از اروپایی‌ها قیمت می‌دهند، ولی خریدار ندارند. در آمریکا قیمت ثابت مانده و ۶۸۰ تا ۷۰۰ دلار در هر شورت تن معامله می‌شود. در بازار داخلی ترکیه قیمت میلگرد ۱۳ دلار نسبت به اول هفته بالا رفته به ۸۲۱ دلار با ۱۸ درصد مالیات ارزش افزوده رسید که ناشی از کاهش ارزش دلار است. بازرگانان ترکیه‌ای میلگرد را ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار در هر تن فوب پیشنهاد دادند که ۲۰ دلار نسبت به هفته قبل بیشتر است. در بازار سی‌ای اس تقاضا محدود است، اما همه امیدوار به هفته‌های آینده هستند. در خاوردور ژاپن هنوز تحت تاثیر زلزله است و چین درگیر سیاست‌های آرام‌سازی دولت. با این حال قیمت میلگرد چینی ۵ دلار افزایش یافت در این حال صادرات سی‌ای اس به ایران تقریبا متوقف شده و مقدار محدودی صادرات از طریق دریای سیاه عرضه می‌شود. در خاورمیانه میلگرد وارداتی به امارات ۶۶۰ دلار عرضه شده، اماراتی‌ها خود میلگرد را ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ درهم به ازای هر تن (۶۶۰ تا ۶۸۰ دلار ) درب کارخانه پیشنهاد می‌دهند ولی خریدها محدود است.

قیمت تیرآهن، رو به پایین

مقاطع در ایران هفته راکدی را پشت سر گذاشت از اول هفته تیرآهن روند نزولی داشت. میلگرد محصول ذوب‌آهن سایز ۱۴ به بالا، با احتساب قیمت خرید در بورس و مالیات ارزش افزوده و کرایه حمل، در تهران هر کیلو ۸۱۵ تومان عرضه شد. این قیمت حداقل ۵ تومان زیان برای تجار دارد. با توجه به اینکه خریدها در بورس ترکیب میلگرد و تیرآهن بوده، انتظار تجار این است که زیان میلگرد با سود تیرآهن جبران شود ولی عرضه تیرآهن به بازار همراه با رکود تقاضای این کالا باعث شد قیمت تیرآهن هم روند نزولی یابد. با این شرایط باید انتظار داشت خریدها از بورس به شدت کاهش یابد. این در حالی است که کارخانه‌های نورد به شدت در حال زیان‌دهی هستند. اواخر هفته شایعاتی در بازار بود که دولت با ۵ درصد افزایش قیمت فروش در بورس موافقت کرده است، این شایعات به دلگرمی ‌بازار منتهی شد ولی همه با تردید به این مساله نگاه می‌کنند. ادامه روند موجود باعث توقف تولید مقاطع خواهد شد مگر آنکه دولت برای بهبود تقاضا چاره‌ای بیندیشد. قیمت مقاطع دیگر مثل نبشی، ناودانی و تیر ستونی عملا تغییری نداشت و نوسان قیمت‌ها در حد ۵ تا ۱۰ تومان بود.

ورق ارزان شد

بازار ورق در اکثر نقاط دنیا نزولی بود. ورق نسبت به هفته گذشته در آمریکا به ازای هر تن ۵۰ دلار کاهش یافت. ورق گرم ۷۳۰ تا ۷۸۰ دلار در هر شورت تن، ورق روغنی ۸۴۰ تا ۸۶۰ و ورق گالوانیزه ۸۷۰ دلار معامله شد. در اروپا هم قیمت ورق رو به پایین بود ورق وارداتی در جنوب اروپا ۹۱۰ دلار پیشنهاد شد. کارخانه‌ها که ۷۵۰ یورو ورق گرم کویل را پیشنهاد می‌دادند حال به ۷۰۰ یورو هم رضایت می‌دهند. شنیده شده است معاملات زیر ۷۰۰ یورو هم صورت گرفته است. تنها در ترکیه قیمت ورق گرم ۲۰ دلار بالا رفت، در برزیل هم به علت محدودیت عرضه احتمال داده می‌شود قیمت بالا برود. در خاوردور قیمت ایستاده اما رکود زمینه‌ساز کاهش قیمت است. هفته گذشته ورق گرم کویل در کره و ویتنام ۲۰ دلار پایین آمد و به ۶۶۰ دلار هر تن رسید.

از آنجا که تعطیلات تابستان در راه است و بازار خاورمیانه و شمال آفریقا همچنان در رکود به سر می‌برد بعید است که امکان افزایش قیمت وجود داشته باشد. در چین حجم موجودی‌ها پایین آمده اما سیاست دولت برای آرام کردن نرخ تورم باعث شده احتمال افزایش قیمت بسیار ضعیف باشد. با توقف بازار ژاپن و ضعف بازار اکثر صادرکننده‌ها تلاش می‌کنند تا کالای خود را به این کشور صادر کنند. در منطقه سی‌ای اس به علت رکود تقاضا قیمت ورق گرم ۱۰ تا ۱۵ دلار کاهش یافت و به ۶۸۰ دلار فوب دریای سیاه رسید. وضعیت بازار ورق نشانه‌ای از خوشبینی برای دست‌اندرکاران نشان نمی‌دهد. پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا ۳ ماه آینده ادامه یابد.

هفته آرام در بازار ورق ایران

ورق هفته آرامی ‌را پشت سر گذاشت. از اول هفته عرضه کالاها از سوی کارخانه‌های تولیدی ادامه داشت. به خصوص ورق سرد انباری مبارکه در تناژهای ۳۰۰ تا ۵۰۰ تنی در بازار پیشنهاد شد، اما از روز چهارشنبه به بعد حجم عرضه کاهش یافت. روند قیمت در طول هفته نزولی بود همه به عرضه‌های مبارکه، اکسین و کاویان در نیمه دوم اردیبهشت چشم دوخته‌اند، اما پیشنهاد فروش کالا در بازار بیشتر از تقاضای خرید است. کمبود نقدینگی مشکلی است که پیش روی همه قرار دارد. ورق گرم کویل با ضخامت ۲ میلیمتر در طول هفته نوسانی نداشت و به همان قیمت ۷۴۵ تومان در هر کیلو روی تریلی در انزلی معامله می‌شد. قیمت‌های خارجی هم نسبت به هفته قبل تغییری نداشت ولی انتظار می‌رود در هفته آینده که بازرگانان قزاقی به بازار وارد می‌شوند روند قیمت‌ها نزولی باشد.

قراضه ۲ دلار گران شد

تجار ترکیه‌ای هفته گذشته ‌اندکی خرید کردند. با توجه به کاهش ارزش دلار سفارشات آنها به سمت آمریکا رفت به همین دلیل قیمت قراضه در آمریکا ۲ دلار افزایش یافت. قراضه ۸۰-۲۰ آمریکا به ۴۵۰ دلار و خرد شده به ۴۵۵ دلار سی اف آر بنادر ترکیه رسیده است. قراضه محصول سی‌ای اس هم با ۱۰ دلار افزایش در ۴۴۰ دلار در هر تن سی اف آر بنادر ترکیه معامله شد. پیش‌بینی می‌شود بازرگانان ترکیه‌ای دوباره از بازار کنار بروند و قیمت مجددا برگردد. قراضه اروپا ۲۰ یورو در هر تن کاهش یافت. در چین قیمت پایین نیامد ولی کارخانه‌ها سعی می‌کنند در هفته‌های آینده قیمت خرید را ۲۰ دلار کاهش دهند. در ژاپن قیمت قراضه رو به بالا بود ولی تقاضا محدود است.

کلاف قیمتی بازار سنگ آهن وابسته به هند و چین

هفته گذشته سنگ‌آهن بازار آرامی‌ را پشت سر گذاشت. بعضی از دست‌اندرکاران امید دارند به دلیل تعطیلات ماه مه ‌در چین قیمت بالا برود ولی عده‌ای دیگر معتقدند با آزاد شدن صادرات این محصول از هند قیمت کاهش خواهد یافت. در مجموع چینی‌ها تمایلی به خرید نداشتند و پیشنهاد آنها برای سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد تحویل بنادر چین ۱۸۰ تا ۱۸۵ دلار در هر تن بود. تحلیل‌های متناقض در مورد آینده بازار سنگ‌آهن وجود دارد ولی روند فعلی در کوتاه مدت تغییر اساسی نسبت به سال ۲۰۱۰ را نشان نمی‌دهد. پیش‌بینی می‌شود برای ماه آینده با توجه به رکود اقتصادی و کاهش تولید فولاد در چین روند قیمت نزولی باشد به خصوص آنکه سنگ‌آهن به اوج خود رسیده است.