اما و اگرهای نوسان قیمت طلا

خبرگزاری فارس- با توجه به نوسانی که طلا در بازار‌های جهانی داشته و شیب صعودی که طی مدت زمان کوتاهی طی کرده، نظر بسیاری از سرمایه‌داران چه خرد چه کلان را جذب کرده از این رو در این روزها هر خبر و تحلیلی درباره این فلز گرانبها جلب توجه می‌کند، در همین حال بسیاری از کارشناسان معتقدند علاوه بر اینکه قیمت طلا در بازار جهانی در حال رشد است، قیمت سکه به دلیل اینکه سایر بخش‌های اقتصادی جذابیت خود را از دست داده مانند قوه جاذبه در حال جذب سرمایه‌های کوچک و بزرگ بوده و از این رو بسایر بیشتر از قیمت واقعی شده و از همین رو با حباب قیمتی روبه‌رو شده و در این بین با عرضه بانک مرکزی و نوسان قیمت طلا بسیاری از سرمایه‌گذاران با ضرروزیان مواجه شدند. طلا تبدیل به یک نوع ارز شده

فرزان سهرابی، مدیر قرارداد‌ها در تحلیل وضعیت فعلی بازار طلا گفت: آتی یکی از کارگزاری‌های بورس کالا با توجه به اینکه طلا در هر کشوری یک کالای سرمایه‌ای است، در حال حاضر این کالا تبدیل به یک نوع ارز شده است و عواملی از جمله بدهی‌های اروپا، وضعیت هسته‌ای ژاپن، کاهش ارزش دلار،‌ افزایش تورم جهانی و بالا رفتن قیمت غذا و انرژی باعث شده‌است که قیمت‌ جهانی این کالای گرانبها افزایش یابد.

اما باید در نظر داشت که این قیمت‌ها همیشه در مسیر صعودی نیست و این مساله یک امر طبیعی است، بنابراین افرادی که اقدام به خرید می‌کنند تا حدی می‌توانند سکه‌ها را نگه دارند و وقتی شروع به فروش کنند، اصلاح قیمتی شروع می‌شود.

پیش‌بینی اصلاح قیمتی طلا در نرخ ۱۵۲۰

وی با پیش‌بینی اصلاح قیمت طلا اظهار کرد: این اصلاح قیمتی احتمالا از نرخ ۱۵۲۰ دلار در طلای جهانی شروع می‌شود. یکی از عواملی که در قیمت طلای جهانی تاثیر دارد، تصمیم بانک مرکزی آمریکا در چهارشنبه شب در خصوص نرخ سود بانکی است. همچنین، اگر قیمت نفت از ۱۱۳ دلار عبور کند و به ۱۲۰ دلار برسد، احتمالا آمریکا با افزایش ۲۵/۰ درصدی نرخ سود بانکی روبه‌رو خواهد شد. همچنین از نظر کارشناسان این احتمال وجود دارد که بازخرید اوراق خزانه‌داری آمریکا در انتهای ماه ژوئن رخ دهد، بنابراین اوضاع ایران نیز به دلیل التهاب بازار جهانی می‌تواند ملتهب شود.

کاهش نرخ بهره بانکی عامل حباب قیمت سکه

وی در پاسخ به این پرسش که چه مسائلی باعث ایجاد حباب ۵۰ هزار تومانی در سکه در معاملات هفته گذشته شد، گفت: از مهم‌ترین دلایل، کاهش نرخ سود بانکی است که باعث شد پول زیادی از بانک‌ها خارج و به بازار وارد شود. در هر کشوری هر وقت نرخ سود کاهش یابد، روی طلا اثر می‌گذارد. در ایران نیز این وضعیت به دلیل افزایش پول نقد جاری به وجود آمد، بنابراین منطقی است چنین وضعیتی ایجاد شود. قیمت شمش در ایران با قیمت جهانی حرکت می‌کند، ولی قیمت سکه به دلیل نقدینگی بالایی که در این کالا وجود دارد و به راحتی فروخته می‌شود افزایش یافته، اما باید نوسانات آن را در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: البته باید به این نکته اشاره کرد که بالا رفتن قیمت سکه چیز بدی برای اقتصاد نیست، زیرا در سبد خانوار اثری ندارد و کسی سکه نمی‌خورد بنابراین اگر التهاب نقدینگی فراوان در کشور با افزایش قیمت سکه مهار شود بد نیست، البته نه تا این حد که به حباب ۵۰ هزار تومانی تبدیل شود.

بانک مرکزی دیر وارد عمل شد

وی در خصوص اقدام بانک مرکزی در فروش سکه در برخی شعب بانک ملی گفت: بانک مرکزی دیر وارد عمل شد، حباب ۵۰ هزار تومان برای سکه بسیار بالا است. ولی به نظر می‌رسد این برنامه را دارند که از این طریق نقدینگی بازار را جمع کنند و منطقی است، اما به عنوان یک کارشناس اقتصادی معتقدم یکی از دلایل بالا رفتن سکه در ایران جمع کردن نقدینگی است.

وی با پیشنهاد عرضه سکه در بسته‌های ۵۰۰ تایی برای فرو نشاندن عطش خرید سکه گفت: تنها راهی که عطش خریداران را کاهش می‌دهد عرضه بسته‌‌های ۵۰۰ تایی سکه است البته با قیمت پایه نه اینکه به حراج گذاشته شود تا در جریان حراج باز قیمت افزایش یابد و سبک حراج در بانک کارگشایی خود باعث افزایش قیمت می‌شود.

زمانی قیمت واقعی کشف و بازار اشباع می‌شود که عرضه و تقاضا متعادل باشد ولی در حال حاضر تقاضا بیشتر از عرضه است، البته در این چند روز بانک مرکزی توانست حدود ۳۵ هزار تومان قیمت را کاهش دهد، ولی همچنان در قیمت فعلی حباب وجود دارد، بنابراین، اگر میزان عرضه در روز‌های آینده افزایش یابد، التهاب بازار کند می‌شود.

وی افزود: بانک مرکزی با دارا بودن کارشناسانی از بازار سنتی و جهانی می‌داند چگونه قیمت‌ها را کنترل کند ولی چرا دیر وارد عمل شد، مشخص نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین تنها عرضه نامحدود بانک مرکزی البته نه به قیمت فعلی چون نسبت به اونس گران‌تر است، می‌تواند روند قیمت‌ها را تغییر دهد، در روز سه‌شنبه براساس اونس جهانی قیمت سکه حدود ۴۰۰ هزار تومان محاسبه شد، بنابراین با توجه به کاهش حباب قیمت سکه همچنان بیش از ۱۰ هزار تومان حباب وجود دارد که با اقدامات بانک مرکزی در حال کاهش است.

سال ۸۷ نیز حباب قیمتی داشتیم که مهار شد

سهرابی ادامه داد: چنین وضعیتی اواخر سال ۸۷ در کشور به وجود آمده بود که در آن زمان بسته‌های سکه در بانک کارگشایی ۵۰۰ تایی شد و این کار آنقدر ادامه یافت تا متقاضی برای خرید وجود نداشته باشد. روش فعلی که بانک مرکزی تنها ۵ سکه آن هم در شعب محدود انجام می‌دهد، وضعیت را متعادل نکرده و حتی مردم بیشتر تحریک می‌شوند، البته باید گفت اگر بازار سنتی به این نتیجه برسد که مردم عامی ‌از بانک مرکزی سکه ۴۰۹ تومان را خریده و در بازار ۴۲۰ تومان می‌فروشند اجازه دریافت چنین سودهایی را به آنها نمی‌دهند و در نتیجه قیمت کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به ضرر و زیان فعالان بازار طلا در سال‌جاری گفت: در بازار امسال هر کسی که به معاملات طلا آشنا بود ضرر کرد، زیرا چنین وضعیتی را پیش‌بینی نمی‌کرد که ربع سکه ۹۸ هزار تومانی به ۱۶۰ هزار تومان برسد، در حال حاضر نیز که قیمت‌ها ۲۰ یا ۳۰ هزار تومان کاهش یافته باز هم قیمت‌ها منطقی نیست.

بازار جهانی و داخلی تاثیر مستقیم بر معاملات آتی دارد

وی در خصوص تاثیرپذیری معاملات آتی از بازار نقدی گفت: بورس کالا و معاملات آتی نیز بازاری جدا نیست و هر اتفاقی که در بازار آزاد و سنتی رخ دهد، اثر مستقیمی ‌روی معاملات آتی این کالا دارد. همچنین، چون فعالان بازار آتی عمدتا از بازار سنتی هستند هر اتفاقی که در بازار سنتی رخ می‌دهد در بورس نیز تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه دستور عرضه و ضرب سکه را بانک مرکزی می‌دهد بازار طلا در داخل را غیر قابل پیش‌بینی دانست و افزود: همیشه با دیدن روند قیمت‌ها می‌توان برخی تصمیم‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌ها را انجام داد، اما نمی‌‌توان ذهن افراد را پیش‌بینی کرد، بنابراین مشخص نیست در این شرایط رییس کل بانک مرکزی چه تصمیمی ‌اتخاذ می‌کند. بانک مرکزی قرار بود از شنبه در ۴۰ شعبه بانک ملی در تهران سکه‌ عرضه ‌کند، ولی تعداد شعب کم و از ساعت ۱۱:۵۰ دقیقه شروع به عرضه کردند. در حالی که مردم در انتظار عرضه سکه به هر تعداد و در شعب بیشتری بودند، اما وقتی صبح شنبه نحوه عرضه را دیدند، روند کاهشی قیمت سکه به افزایشی تبدیل شد.

با اعلام بانک مرکزی در سه‌شنبه شب قیمت سکه در چهارشنبه و پنج‌شنبه حدود ۳۰ هزار تومان کاهش یافت؛ ولی در روز شنبه که قرار بود عرضه سکه شروع شود به دلیل کاهش شعب عرضه‌کننده باز قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه در دو روز کاری قبل از شنبه در معاملات آتی قیمت‌ها هر روز سه درصد افت کرد شنبه معاملات آتی با خطر بزرگی روبه‌رو شد، زیرا اگر شنبه نیز سه درصد افت می‌کرد، بسیاری از معامله گران آتی بیش از حد ضرر می‌کردند و این ضرر به حدی می‌رسید که مجبور بودند اضافه ضرر مشتری را کارگزاران بدهند. معاملات در بورس کالا برنده / برنده نیست، بلکه همیشه یک برنده دارد یک بازنده.

نوسانات اخیر ریسک بورس را بالا برده

این نوسانات ریسک بورس را بسیار بالا برده و اگر این ضررها همچنان ادامه داشته باشد حجم معاملات در بورس طی ماه‌های آینده بسیار کاهش می‌یابد.

وی در مورد معاملات بازار آتی طی هفته گذشته گفت: از سه‌شنبه هفته گذشته روزی ۵ یا ۶ هزار قرارداد برای ماه‌های اردیبهشت، تیر و شهریور منعقد شد و شنبه نیز حدود ۳۶۰۰ قرارداد بسته شد که این حجم‌ قرارداد غیر منتظره بود. تعداد قرارداد‌های آتی و قیمت‌ها تاثیر مستقیمی‌روی هم دارند، بنابراین هر زمان قیمت‌ها رو به افزایش باشد تعداد قراردادها نیز افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: بالا رفتن بیش از حد قیمت سکه به دلیل کاهش نرخ سود بانکی است که باعث شده پول‌ها از بانک خارج و به بازار سکه وارد شود، در حالی که وقتی قصد کاهش نرخ سود بانکی را دارند باید زمینه سرمایه‌گذاری این پول‌ها را در نظر بگیرند تا چنین مشکلاتی در برخی بخش‌ها به وجود نیاید، زیرا ورود نقدینگی به بخش‌های سرمایه‌ای کمکی به رشد ناخالص ملی نمی‌کند.

وی در خصوص جمع آوری سکه‌های پارسیان و تاثیر آن بر بازار گفت: این اقدام بیش از همه روی قیمت سکه‌های یک گرمی‌تاثیر گذاشت و باعث شد قیمت آن از ۵۰ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان برسد.

باید این مساله را در نظر گرفت که مردم از اقدامات بانک مرکزی و دولت در راستای کاهش قیمت سکه نمی‌ترسند، زیرا از نوسان صعودی قیمت‌های جهانی طلا مطمئن هستند، اما معلوم نیست که قیمت طلا همواره در حال صعود باشد.

وی با تحلیل وضعیت بازار جهانی طلا گفت: بازخرید اوراق بهادار آمریکا اثر قابل توجهی روی نرخ بهره و اشتغالزایی آن کشور دارد که این عوامل نیز روی نرخ طلا اثر گذارند. همچنین وضعیت کشورهای همسایه و بالا رفتن قیمت نفت یک عامل تاثیرگذار روی طلا است و از وقتی طلا به یک دارایی ایمن و مطمئن تبدیل شد،‌ منطقی است تقاضا افزایش یابد؛ ولی قیمت‌ها دائما در بازار جهانی افزایشی نخواهد بود، همان طور که در ابتدا گفتم قیمت طلا حداکثر از ۱۵۴۰ دلار بالاتر نمی‌رود و پس از آن شروع به اصلاح قیمت‌ می‌کند که این اصلاح از اواخر هفته شروع می‌شود.

چهارشنبه ۱۲:۳۰ شب به وقت نیویورک و ۲۰:۳۰ دقیقه دیشب به وقت تهران بانک مرکزی آمریکا کنفرانسی در خصوص نرخ سود داشت و پس از اعلام نرخ سود، سیاست‌های جدید بانک مرکزی آمریکا در خصوص کنترل فشار تورم در آمریکا را اعلام می‌کند. در صورت افزایش نرخ سود بانکی قیمت طلا ۳۵ تا ۴۰ دلار افت خواهد کرد.

بنابراین ممکن است دست نگه داشتن دولت و بانک مرکزی ایران نیز برای عرضه عمده سکه در بانک‌ها صرفا مشخص شدن قیمت جهانی طلا باشد، زیرا نمی‌توان سرمایه بیت‌المال را حراج کرد.

همچنین، هیچ کارشناسی پیش‌بینی افزایش قیمت طلا را در این ماه نمی‌کرد و همه انتظار این روند را در تیر ماه داشتند، که به دلیل مسائل خاورمیانه بوده و وضعیت امسال استثنا بود.

وی ادامه داد: رییس خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده ممکن است اوراق بهادار خزانه داری آمریکا را که به کشور‌های آسیایی فروخته، بازخرید کند.

این کارشناس بازار طلا در تحلیل روند قیمتی طلا گفت: اگر به این رقم برسد قیمت سکه حداکثر ۱۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. به طور کلی اگر قیمت دلار ثابت باشد، هر ۱۰ دلار افزایش در اونس طلا، ۲۳۰۰ تومان قیمت سکه را افزایش می‌دهد. در شرایط فعلی که قیمت سکه در داخل، حباب دارد یا سود‌های کلان به دست می‌آورند یا ضرر‌های زیاد.

وی با اشاره به زمان معاملات طلا در بازار‌های جهانی گفت: معاملات طلا از یکشنبه شب ساعت ۵/۲ صبح به وقت تهران در بورس استرالیا (سیدنی) باز و تا هفته بعد جمعه ساعت ۵/۱ شب به وقت تهران در شیکاگو ادامه دارد. در این سیکل زمانی طلا به صورت حضوری و الکترونیکی معامله می‌شود، بنابراین کسی که در بازار کار می‌کند باید بداند در هر لحظه طلا در چه بازاری نوسان پیدا می‌کند، در مجموع قیمت طلا در بورس نیویورک تعیین می‌شود.

به طور مثال، روزی که قرار است نرخ بهره در لندن مشخص شود در آن لحظه به روند قیمت طلا در آن بازار توجه می‌کنیم، همه این مسائل به دلیل اینکه طلا یک کالای جهانی است روی بازار ایران نیز تاثیر می‌گذارد.

بر این اساس، همیشه اونس بالا نمی‌رود و کسانی که در قیمت ۱۴۰۰ و ۱۳۵۰ دلار طلا خریداری کرده‌اند زمانی که اقدام به فروش می‌کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وی با پیش‌بینی اصلاح قیمتی در بازار طلا گفت: در فلزات با ارزش به شدت خطر اصلاح قیمتی وجود دارد. به نحوی که طلا تا ۱۴۵۰ یا ۱۴۶۰ دلار افت می‌کند، نقره نیز تا ۳۹ دلار.

بنابراین قیمت طلا حدود ۱۵ دلار دیگر رشد کرده و به ۱۵۲۰ دلار می‌رسد و پس از آن اصلاح قیمت شروع خواهد شد و این اصلاح احتمالا بزودی شروع می‌شود.

این تحلیلگر بازار آتی در خصوص وضعیت کشورهای خاورمیانه و همسایه و تاثیر آن بر قیمت طلا گفت: اگر در دنیا اعلام شود قذافی از قدرت کناره‌گیری کرده و لیبی به آرامش رسیده، نفت ۱۵ تا ۱۰ دلار افت کرده و به ۱۰۰ دلار می‌رسد و اونس طلا نیز تا ۱۴۵۰ دلار می‌رسد، زیرا نفت لیبی بالاترین گرید را در بین سایر نفت‌‌ها دارد. این احتمال‌ها ممکن است اصلا رخ ندهد زیرا شرایط جهانی اصلا مشخص نیست. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که افزایش قیمت طلا در دنیا همواره روند صعودی ندارد و این امکان وجود دارد که قیمت طلا در ۱۵۲۰ دلار به یک افسانه تبدیل شود، بنابراین معامله‌گران طلا و سکه در نظر داشته باشند که احتمال سقوط طلا تا ۱۳۵۰ دلار دور از ذهن نیست.